Cumhurbaşkanı Erdoğan daha ihalesi bile yapılmayan Kanal İstanbul projesi için skandal bir açıklama yaparak "Kanal İstanbul'u yapacak firma yetkilileriyle geçen hafta bir araya geldik" dedi. Erdoğan'ın bu açıklaması ihale yapılmadan projenin yandaşlara mı verildiği sorusunu akıllara getirdi.
Erdoğan, ihalesi bile yapılmayan Kanalistanbul’u yapacak firma yetkilileriyle görüşmüş!
Yapımı yılan hikâyesine dönen Kanal İstanbul projesiyle ilgili son açıklama Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’dan geldi. Kolombiya, Küba ve Meksika’ya yaptığı ziyaret sonrası dönüşte yandaş gazetecilere konuşan Erdoğan, henüz güzergâhı netleşmeyen ve ihalesi yapılmayan projeyle ilgili “Kanal İstanbul’u yapacak firma yetkilileriyle geçen hafta bir araya geldik. ‘Bir an önce projeye başlamanız lazım.’ dedik.” ifadelerini kullandı. Açıkça kanunlara aykırı olan Erdoğan’ın bu söylemi, “Kanal İstanbul kapalı kapılar ardında yandaş firmalara peşkeş mi çekiliyor?” sorusunu akıllara getirdi.
Kanal İstanbul projesi, 2011 yılında dönemin Başbakanı Tayyip Erdoğan tarafından kamuoyuna duyurulmuştu. 27 Nisan 2011 tarihinde İstanbul Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen basın toplantısında projeye ilişkin temel bilgiler açıklanmıştı. Aslında söz konusu çılgın proje, Erdoğan’ın Haziran 2011 milletvekili seçimleri halka vaat ettiği en çılgın seçim projesiydi. ‘Ha bugün ha yarın yapılacak’ diyerek sürekli ertelenen projenin açıklanmasının üzerinden 4 yıl geçti. Fakat bir arpa boyu bile yol alınamadı. Bazı gazete ve televizyonlarda çıkan birçok güzergâha rağmen Kanal İstanbul’un güzergâhı bile net değil. İhalesi de henüz yapılmadı. Dönemin Başbakanı Tayyip Erdoğan, projenin 2013 yılının ilk çeyreğinde ihale edileceğini açıklamıştı. Erdoğan, projeyle ilgili en son 2 Kasım 2014’te Esenler Dörtyol Meydanı’nda düzenlenen Esenler Belediyesi toplu açılış töreninde yaptığı konuşmada, “Kanal İstanbul sözümüzü de unutmadık, bugünlerde ihale hazırlıkları yapılıyor. İnşallah ihalesiyle birlikte Karadeniz’i Marmara’ya bağlayacağız.” demişti.
İHALESİ BİLE YAPILMAYAN PROJEYİ KİM YAPACAK?
Ancak, Erdoğan’ın son açıklaması şaşkınlıkla karşılandı. Kolombiya, Küba ve Meksika’ya yaptığı ziyaretin ardından dönüş yolunda yandaş gazetecilerin sorularını cevaplayan Erdoğan, Kanalistanbul’la ilgili soruya, “Boğaz’ın altından geçen proje ve Kanal İstanbul tarafımızdan takip ediliyor. Kanal İstanbul’u yapacak firmanın yetkilileriyle geçen hafta bir araya geldik, ‘Bir an önce projeye başlamanız lazım. Türkiye’nin adını uluslararası platformda duyuracak en önemli proje Kanal İstanbul. ‘Geç kalmayın, acele edin’ dedik.” şeklinde cevap verdi. Erdoğan’ın açıklaması dün Sabah, Star ve Yeni Şafak gibi gazetelerde yayımlandı.
PROJENİN ÇED’İ DE YOK
Bir firmanın Kanal İstanbul’u yapabilmesi için öncelikle projenin ayrıntılarının net olarak bilinmesi, Çevresel Etki Değerlendirme Raporu’nun (ÇED) tamamlanıp ilgili bakanlık tarafından ‘ÇED Olumlu’ kararının alınması gerekiyor. Ayrıca, inşaat faaliyetlerinin başlayabilmesi için ise Kanal İstanul’un ihale ilanın verilmesi ve ihalesinin yapılması gerekiyor. Sıraladığımız bu şartların hiçbiri yapılmamasına rağmen Erdoğan’ın, daha ihalesi bile yapılmayan projeyi yapacak firma yetkilileriyle neye göre bir araya geldiği merak konusu. Yoksa 3. Havalimanındaki ‘havuz’ iddiaları Kanal İstanbul için de mi gündeme gelecek?
PROJE’NİN HENÜZ GÜZERGÂHI NETLEŞMEDİ
Daha önce Silivri ve Çatalca olarak tespit edilen proje güzergâhından istimlak edilecek arazilerin çokluğu nedeniyle vazgeçilmişti. Planlamalara göre yeni güzergâhın Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy ilçelerinden geçmesi bekleniyor. Bu projeyle evsel ve sanayi atıklarından dolayı kirlenen Küçükçekmece Gölü kanala katılacak, İstanbul’un önemli su kaynaklarından Sazlıdere Barajı ise devre dışı kalacak. 10 milyar dolara mal olacak Kanal İstanbul’un 25 metre derinliğinde ve 150 metre genişliğinde olması planlanıyor. Kanal üzerine en az 8, en çok 11 köprü inşa edilmesi planlanıyor. Toplamda 10 milyar dolara mal olacak proje, parça parça ihale edilecek. Kanal İstanbul, alttan kesik ‘V’ harfi biçiminde inşa edilecek. Alt bölümün genişliği 100 metreye, V harfinin iki ucu arasındaki mesafe 520 metreye kadar ulaşabilecek. Kanalın derinliğinin ise 20 metre olması planlanıyor.