Halk direnişine polis şiddetinin yanı sıra yalan ve provokasyonlarıyla da saldıran AKP, kontrolü altına almayı başaramadığı sosyal medy...
Halk direnişine polis şiddetinin yanı sıra yalan ve
provokasyonlarıyla da saldıran AKP, kontrolü altına almayı başaramadığı
sosyal medyada da ilginç yöntemler kullanıyor. Gökçek'in sosyal medya
kampanyalarının etkili olmasını sağlamak için birçok belediye çalışanı
adına sahte Twitter hesabı açtırdığı iddia ediliyor.
Hatice İkinci/soL
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek, AKP’nin her etkinliğine imza karşılığı zorla götürülen Büyükşehir Belediyesi çalışanlarının peşini bir türlü bırakmıyor. Belediye çalışanlarından gelen son iddia Gökçek’in çok konuşulan “Twitter faaliyetleri” ile ilgili oldu.
İddiaya göre, taşeron firmalar ve Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı şirket çalışanları da dahil olmak üzere yaklaşık 15 bin isim için Twitter’da sahte hesap açılarak, bu hesaplar Gökçek’in takipçisi yapıldı. Bunun için yüzlerce çalışanı bulunan Belpa, Belko, Halk Ekmek, ASKİ gibi şirketlere ve taşeron firmalara Belediye tarafından yazı gönderilerek, Twitter için isim istendiği de dile getirilen iddialar arasında.
Açılan bu sahte hesapları yönetmek üzere Gökçek’in bir ekip oluşturduğu söylenirken, bu ekibin tek görevinin Gökçek’in tweetlerine yorum yazmak ve yazılanları retweet etmek olduğu belirtiliyor. Böylece Twitter aleminde Gökçek’in “TT” yani “top trend” olması ve kendisi tarafından oluşturulan hashtag’lerin üst sıralara yükselmesi sağlanıyor. Belediye çalışanları arasında, gerçek hesaplarıyla, sahte hesaplarının takipçisi olan insanlar da Twitter’daki sahte kimliklerinin faaliyetlerini şaşkınlıkla izliyor.
Yaklaşık 730 bin takipçisi olan ve attığı 42 bin tweet’le sanal alemde büyük bir performans sergileyen Gökçek’i reteweet edenlerin çoğunun takipçi sayısının 0, 1, 2 veya 3 olması da hemen dikkat çekiyor.
Haberi araştırmak üzere yaptığımız telefon görüşmeleri ise Gökçek’in çalışanları üzerine uyguladığı baskı ve eziyeti gösterir nitelikte. Gazetemize, adlarına açılan sahte hesapları gösteren belediye çalışanları isimlerinin kesinlikle kullanılmamasını isterken, görüşmek istediğimiz birçok belediye çalışanı da “bu meseleyi telefonda konuşmak istemediklerini” söyledi.
'İsimleri verin bakalım'
Bu arada, konuya ilişkin sorularımızı yanıtlayan Gökçek’in danışmanlarından Avni Kavlak’ın isteği de bu baskıyı doğruluyor. Öncelikle “iddiaların doğru olup olmadığını araştırabilmek amacıyla” gazetemize ulaşan şikayet sahiplerinin isimlerini öğrenmek isteyen Kavlak, “kimmiş onlar, verin isimlerini bir bakayım” dedi. Kavlak, sözlerini, “meseleye mantıksal açıdan bakarsak, Başkan’ın 700 bin takipçisi var, niye tenezzül etsin böyle bir şeye? İnsanın 30 bin takipçisi falan olur da sayıyı artırmak için böyle bir şeye girişir. Ama Başkan’ın böyle bir şeye ihtiyacı yok zaten” diye sürdürdü.
Yeni hedefi Almanya
Haziran direnişi eylemlerini karalamak üzere özellikle “dış mihrak bağlantıları” hakkında çok sayıda tweet atan Gökçek, “sanal alemi daha iyi bir organizasyonla” kullanacağını söyledi. Son olarak dün TGRT ekranlarına çıkan Gökçek, Twitter’da yeni hedefinin Almanya olduğunu açıkladı. Gökçek, yeni hedefini televizyon ekranlarından şu sözlerle duyurdu:
"Sosyal medyada olaylar tek yanlı olarak verilmeye çalışıldı. Buna karşı da direnenler oldu. Bazı sitelerde objektif haberler de gördük. Biz sosyal medyada çok daha metodlu çalışacağız. Yakında Almanya için bir kampanyamız olacak mesela..."
Gerçekten onları bu kadar kişi takip ediyor mu?
Siyasetçiler, sanatçılar, medya ünlüleri, gazeteciler... Twitter ve Facebook gibi popüler sosyal paylaşım ağları bu kesimler için önemi çeşitli nedenlerle giderek artan birer mecra.
İnternetin kısa mesaj servisi diye tanımlanabilecek Twitter'da takipçi sayısının çokluğu, popüler kişilerin Twitter'daki etkilerinin bir ölçüsü sayılıyor. Ancak takipçi sayıları genellikle gerçeği yansıtmıyor. Zira çeşitli yöntemlerle sahte ve pasif takipçiler yaratılabiliyor. Ayrıca internet üzerinden takipçi satan şirketler olduğu biliniyor. Türkiye'de de bu işi yapan şirketler mevcut. Türkiye'de bulunan ve aktif (gerçek) kullanıcılar 40-50 TL gibi fiyatlarla (1000 takipçi için) satın alınabiliyor. Yani sahte ve pasif (hesabını kullanmayan) takipçilerin dışında kalanlar içerisinde de bu şekilde satın alınarak oluşturulmuş takipçiler bulunabiliyor.
Twitter'da aktif ve “çok takipçisi” olan bazı AKP'li kişi ve kurumların gerçek takipçi sayıları(*) şu şekilde:
Gerçek takipçi oranlarına http://fakers.statuspeople.com/Fakers/Scores'dan ulaşılmıştır.
Hatice İkinci/soL
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek, AKP’nin her etkinliğine imza karşılığı zorla götürülen Büyükşehir Belediyesi çalışanlarının peşini bir türlü bırakmıyor. Belediye çalışanlarından gelen son iddia Gökçek’in çok konuşulan “Twitter faaliyetleri” ile ilgili oldu.
İddiaya göre, taşeron firmalar ve Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı şirket çalışanları da dahil olmak üzere yaklaşık 15 bin isim için Twitter’da sahte hesap açılarak, bu hesaplar Gökçek’in takipçisi yapıldı. Bunun için yüzlerce çalışanı bulunan Belpa, Belko, Halk Ekmek, ASKİ gibi şirketlere ve taşeron firmalara Belediye tarafından yazı gönderilerek, Twitter için isim istendiği de dile getirilen iddialar arasında.
Açılan bu sahte hesapları yönetmek üzere Gökçek’in bir ekip oluşturduğu söylenirken, bu ekibin tek görevinin Gökçek’in tweetlerine yorum yazmak ve yazılanları retweet etmek olduğu belirtiliyor. Böylece Twitter aleminde Gökçek’in “TT” yani “top trend” olması ve kendisi tarafından oluşturulan hashtag’lerin üst sıralara yükselmesi sağlanıyor. Belediye çalışanları arasında, gerçek hesaplarıyla, sahte hesaplarının takipçisi olan insanlar da Twitter’daki sahte kimliklerinin faaliyetlerini şaşkınlıkla izliyor.
Yaklaşık 730 bin takipçisi olan ve attığı 42 bin tweet’le sanal alemde büyük bir performans sergileyen Gökçek’i reteweet edenlerin çoğunun takipçi sayısının 0, 1, 2 veya 3 olması da hemen dikkat çekiyor.
Haberi araştırmak üzere yaptığımız telefon görüşmeleri ise Gökçek’in çalışanları üzerine uyguladığı baskı ve eziyeti gösterir nitelikte. Gazetemize, adlarına açılan sahte hesapları gösteren belediye çalışanları isimlerinin kesinlikle kullanılmamasını isterken, görüşmek istediğimiz birçok belediye çalışanı da “bu meseleyi telefonda konuşmak istemediklerini” söyledi.
'İsimleri verin bakalım'
Bu arada, konuya ilişkin sorularımızı yanıtlayan Gökçek’in danışmanlarından Avni Kavlak’ın isteği de bu baskıyı doğruluyor. Öncelikle “iddiaların doğru olup olmadığını araştırabilmek amacıyla” gazetemize ulaşan şikayet sahiplerinin isimlerini öğrenmek isteyen Kavlak, “kimmiş onlar, verin isimlerini bir bakayım” dedi. Kavlak, sözlerini, “meseleye mantıksal açıdan bakarsak, Başkan’ın 700 bin takipçisi var, niye tenezzül etsin böyle bir şeye? İnsanın 30 bin takipçisi falan olur da sayıyı artırmak için böyle bir şeye girişir. Ama Başkan’ın böyle bir şeye ihtiyacı yok zaten” diye sürdürdü.
Yeni hedefi Almanya
Haziran direnişi eylemlerini karalamak üzere özellikle “dış mihrak bağlantıları” hakkında çok sayıda tweet atan Gökçek, “sanal alemi daha iyi bir organizasyonla” kullanacağını söyledi. Son olarak dün TGRT ekranlarına çıkan Gökçek, Twitter’da yeni hedefinin Almanya olduğunu açıkladı. Gökçek, yeni hedefini televizyon ekranlarından şu sözlerle duyurdu:
"Sosyal medyada olaylar tek yanlı olarak verilmeye çalışıldı. Buna karşı da direnenler oldu. Bazı sitelerde objektif haberler de gördük. Biz sosyal medyada çok daha metodlu çalışacağız. Yakında Almanya için bir kampanyamız olacak mesela..."
Gerçekten onları bu kadar kişi takip ediyor mu?
Siyasetçiler, sanatçılar, medya ünlüleri, gazeteciler... Twitter ve Facebook gibi popüler sosyal paylaşım ağları bu kesimler için önemi çeşitli nedenlerle giderek artan birer mecra.
İnternetin kısa mesaj servisi diye tanımlanabilecek Twitter'da takipçi sayısının çokluğu, popüler kişilerin Twitter'daki etkilerinin bir ölçüsü sayılıyor. Ancak takipçi sayıları genellikle gerçeği yansıtmıyor. Zira çeşitli yöntemlerle sahte ve pasif takipçiler yaratılabiliyor. Ayrıca internet üzerinden takipçi satan şirketler olduğu biliniyor. Türkiye'de de bu işi yapan şirketler mevcut. Türkiye'de bulunan ve aktif (gerçek) kullanıcılar 40-50 TL gibi fiyatlarla (1000 takipçi için) satın alınabiliyor. Yani sahte ve pasif (hesabını kullanmayan) takipçilerin dışında kalanlar içerisinde de bu şekilde satın alınarak oluşturulmuş takipçiler bulunabiliyor.
Twitter'da aktif ve “çok takipçisi” olan bazı AKP'li kişi ve kurumların gerçek takipçi sayıları(*) şu şekilde:
Gerçek takipçi oranlarına http://fakers.statuspeople.com/Fakers/Scores'dan ulaşılmıştır.