AKP döneminde sermayesine sermaye katan Cengiz Holding,
büyümeye devam ediyor. Ülkenin dört bir yanında her yağma projesinin altından
çıkan Cengiz, Cerattepe maden projesinin de sahibi. Sadakatinin karşılığını
ihalelerle alan Cengiz’in büyüme öyküsü
Türkiye’nin dört bir yanında yağma projelerinin altından
çıkan Cengiz Holding, 1980’lerin sonunda kuruldu. Mesut Yılmaz’ın Başbakan
olduğu dönemde ihalesini aldığı Karadeniz Sahil Yolu Projesi’yle 1990’larda
yolunu çizmeye başlayan Cengizlerin asıl sıçrayışı AKP’nin iktidar olmasıyla
başladı. Faaliyetlerine 1980’de inşaat alanında başlayan, enerji, madencilik ve
turizm sektörlerindeki yatırımları ile genişleyen ve büyüyen Cengiz Holding
bugün 35 şirket barındıran büyük bir sermaye grubu haline geldi. İnşaat,
turizm, madencilik, enerji, sigorta ve havacılık sektörlerinde faaliyet
gösteren, AKP’nin gözde sermaye grubu Cengiz Holding’in yıllık cirosu bugün
yaklaşık 4 milyar ABD doları civarında.
AKP’yle yükselen yıldız
AKP iktidarında sıçrayışa geçen Cengiz Holding, inşaattan
enerjye AKP’nin ayarladığı birçok kamu ihalesini zorlanmadan aldı. Türkiye’deki
birçok enerji dağıtım şirketinin özelleştirme ihalesini de alan Cengiz, ilk
olarak 2004’te ETİ Bakır A.Ş.’yi aldı. 2005’te ETİ Alüminyum’u alan holding,
elektrik dağıtım ihalelerine de damgasını vurdu. Bugüne kadar ortaklık olarak
Boğaziçi Elektrik, Akdeniz Elektrik, Uludağ Elektrik, Edaş ve Çamlıbel Elektrik
dağıtım bölgelerini kazandı. 3. Havalimanı projesini de kurduğu ortaklıkla alan
Cengiz, son olarak Yeşil Yol Projesi’nde ve projeye bağlı Cerattepe’de yapılmak
istenen maden arama tesisinde karşımıza çıktı.
Yağma ihalelerinde iktidarın gözbebeği olan Cengiz
Holding’in yalnız ya da konsorsiyum olarak girdiği ihaleleri kaybettiği pek
görülmedi. Holding, hiç zorlanmadan aldığı ihaleler nedeniyle sermaye
çevrelerinde “ihale kralı” olarak adlandırılıyor. Cerattepe’deki maden
faaliyeti için, Rize İdare Mahkemesi’nin iptal ettiği “ÇED olumlu” raporuna,
küçük değişikliklerle yeniden geçerlilik kazandırabilen Cengiz, 3. Havalimanı
ihalesini de ÇED raporu hazırlanmadan alabiliyor. Cengiz’in son vurgunu ise
Yeşil Yol Projesi’nin yol ihalelerinin büyük bir kısmını almak oldu.
AKP’nin yağma üçlüsü: Cengiz-Kolin-Limak
Cengiz Holding, girdiği ihalelerin birçoğuna Kolin ve Limak
ile beraber giriyor. Cengiz Holding’in öncülüğünde kurulan yağma üçlüsünün
konsorsiyumu uzun yıllara dayanmasa da son 2 yılda birçok ihaleye birlikte
girdiler ve kazandılar. 4 dağıtım bölgesini, Yusufeli Barajı işini birlikte
aldılar. Pazarlama ve dağıtım şirketleri kurdular. Yine Türkiye’nin önemli
projelerinden Ankara – Sivas Yüksek Hızlı Tren projesinin üç bölümünden ikisini
birlikte aldılar. Bu projenin dört yüksek viyadük de dahil Ankara – Kayaş
arasındaki toplam 50 viyadüğün ihalesine de 284 milyon lira teklifle birlikte
katıldılar. Asıl büyük ortaklıkları 3. Havalimanı projesinde gerçekleşti. Üç
ortağın birlikte üstlendikleri işlerin değeri 47 milyar doları buldu.
AKP’ye yakınlıklarıyla bilinen bu üç firmanın da sicili
kirli. Bir taraf diğerini ihalesiz, karşı taraf da ötekini “komisyon”suz
bırakmıyor. 17 Aralık yolsuzluk ve rüşvet operasyonunda servis edilen tapesiyle
iktidarla olan ilişkisi, millete/halka duyduğu nefret ve düşmanlık (Bu
milletin…) ayyuka çıkan Cengiz, BOTAŞ ihalelerine fesat karıştırılmasına dair
yolsuzluk soruşturmalarında adı geçen Limak ve akaryakıt kaçakçılığı sebebiyle
gözaltına alınan Celal Koloğlu’nun sahibi olduğu Kolin birlikte büyümeye devam
ediyor.
AKP’den Cengiz’e vergi kıyağı
AKP ile Cengiz’in “dostluğu” sadece ihalelerde kendini
göstermiyor. 2010 yılında aralarında Cengiz’in de bulunduğu 5 farklı grubun
vergi borçları silindi. Toplamda 31 milyon 485 bin liralık vergi borcunun
silindiği dönem Mehmet Cengiz’e ait 420 milyon liralık bir borç da silinmişti .
İkili arasındaki ilişki o kadar yaşamsal ki, doğa ve kent
yağmasının simge sermaye grubu Cengiz’e bakınca AKP’yi, halk düşmanı AKP’ye
bakınca Cengiz’i görmemek mümkün değil.
SENDİKA.ORG
SENDİKA.ORG