Türk kargo uçağının Kırgızistan'da evlerin üzerine düştüğü kazada can kaybı artıyor. Olayda, ACT Havayolları'na ait uçaktaki Türk ...
Türk kargo uçağının Kırgızistan'da evlerin üzerine düştüğü
kazada can kaybı artıyor. Olayda, ACT Havayolları'na ait uçaktaki Türk
mürettebat dahil 37 kişi hayatını kaybetti. AFP'nin haberine göre; Kırgızistan
Başbakan Yardımcısı, uçağın "pilot hatasından" düştüğünü iddia etti.
DHA'nın haberine göre, ACT Havayolları'ndan yapılan açıklamada ise,
"Kazanın oluşumuna teknik nedenler veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol
açmadığı anlaşılmaktadır" denildi.
İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan önceki gün kalkan TC-MCL
tescilli Boeing 747-400F Jumbo Jet tipi kargo uçağı, önce Kazakistan’da
Astana’ya, oradan da Hong Kong’a uçtu. Burada uçağı, Kaptan Pilot İbrahim Gürcan
Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül ile Yükleme Uzmanı (Load Master) Melih Aslan
ve Teknisyen İhsan Koca teslim aldı.
Kargosunu alan uçak, yerel saatle bugün 01.10’da Hong
Kong’dan Bişkek’e gitmek üzere havalandı. Uçağın, Manas havalimanından
İstanbul'a hareket etmesi planlanıyordu. Uçağın, Türkiye saati ile 04.45’te
Manas Uluslararası Havalimanı’na inişi sırasında radar bağlantısı kesildi.
Arama kurtarma ekipleri bölgeye sevk edilirken, uçağın yanan enkazı pist
yakınlarında bulundu.
Kırgız Havacılık Otoritesi’nden alınan bilgiye göre
pilotların herhangi bir acil durum bilgisi vermedikleri ancak iniş sırasında
Bişkek Havalimanı’nda görüş şartlarının düşük, bölgede yoğun sis olduğu
belirtildi. Hava durumu raporlarına göre bulut tavana 100 feet’e (yaklaşık 33
metre) kadar inmişti. Görüş ise 150 metreydi. Kazanın ardından Kırgız Havacılık
Otoritesi soruşturma başlattı.
CAN KAYBI 37'YE ÇIKTI
Dört Türk mürettebatın hayatını kaybettiği olayda, uçağın
düştüğü Daça Suu köyünde onlarca ev hasar gördü. Evlerde yaşayan altısı çocuk,
33 kişi hayatını kaybetti. Yaralanan altı kişiden dördünün durumu ağır.
"PİLOT HATASI" İDDİASI
AFP'nin haberine göre, Kırgızistan Başbakan Yardımcısı
Muhammetkali Abulgaziev, "İlk bulgulara göre; uçak, pilot hatasından
düştü" dedi.
YOĞUN SİS
Reuters'a konuşan Kırgız yetkililer de kaza gerçekleştiği
sırada bölgede yoğun sis olduğunu belirtti.
AFP'nin haberine göre, Kırgızistan Acil Durum Bakanlığı,
olayda 43 binanın hasar gördüğünü bildirdi.
KIRGIZİSTAN'DA ULUSAL YAS
DHA'nın haberine göre, Kırgızistan, kazanın ardından ülkede
"bir günlük ulusal yas" ilan etti.
Kırgızistan Cumhurbaşkanlığı'ndan yapılan açıklamada,
Cumhurbaşkanı Almazbek Atambaev'in 17 Ocak Salı günü bir günlük yas ilan ettiği
duyuruldu.
DHA'nın haberine göre, kazada hayatını kaybeden mürettebatın
isimleri belli oldu. Kazada Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot
Kazım Öndül ile Yükleme Uzmanları Melih Aslan ile İhsan Koca yaşamını yitirdi.
Emekli Hava Pilot Tuğgeneral olan Kazım Öndül, Afganistan’da
görev yapmış, 2009’da dönemin ABD Dışişleri Bakanı olan Hillary Clinton
tarafından övgüyle bahsedilmişti.
BABASINA HABER VERİLEMEDİ
Hayatını kaybeden emekli Pilot Albay İbrahim Gürcan
Dirancı'nın (47) ateşi Bursa'ya düştü. Pilot albayın Bursa'nın Yenişehir
ilçesinde yaşayan kalp ve şeker hastası olan babası Mehmet Dirancı’ya (79) acı
haber verilemedi.İbrahim Gürcan Dirancı’nın kuzeni Tamer Dirancı, “Gürcan
ağabeyimin uçağı bugün Bişkek şehrinde bir köyün üzerine düştü. Kendisi ile
birlikte 4 kişi kurtulamadı. Biz kurtulamadığını öğrendik” dedi.
F-16 PİLOTUYDU
Evli olan kuzeninin daha önce Türk Silahlı Kuvvetleri’nde 1.
Filo Komutanlığı yaptığını dile getiren Tamer Diranci, “Emekliliğinden sonra
diğer havayollarında, özel şirketlerde pilotluk yapmaya devam ediyordu”
şeklinde konuştu.
Tamer Dirancı, "Baba Mehmet Dirancı torunu ile görüştü,
oğlunun yaralı olduğunu biliyor. Öldüğünü kendisine bildiremedik, ama şu anda
hissediyor. İstanbul’dan açıklama yapıldıktan sonra söyleyeceğiz. Daha önce
kendisi by-pass ameliyatı oldu. Yüksek tansiyon ve şekeri de var. Acilde
doktorlar iğne yapamayacaklarını söyledi” dedi.
ATAMBAYEV ÇİN ZİYARETİNİ İPTAL ETTİ
DHA'nın Kırgız medyasından aktardığı haberlere göre, resmi
ziyaret için Çin'e hareket eden Kırgızistan Cumhurbaşkanı Almazbek Atambayev,
kaza nedeniyle Bişkek'e döndü
TÜRKİYE İKİ UZMAN GÖNDERİYOR
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Bişkek’teki
uçak kazasıyla ilgili olarak Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu’ndan iki uzmanın
Kırgızistan’a gitmek üzere görevlendirildiğini açıkladı.
DHA'nın haberine göre, bakanlıktan yapılan açıklamada,
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın Kırgızistan Ulaştırma
ve İletişim Bakanı Jamshit Khalilov’u arayarak konuyla ilgili bilgi aldığı ve
başsağlığı mesajlarını ilettiği belirtildi.
Kazanın incelenmesine ilişkin her türlü desteğin
verileceğine yer verilen açıklamada, “Bu kapsamda Bakanlığımıza bağlı Kaza
Araştırma ve İnceleme Kurulu’ndan iki uzman konuyla ilgili Kırgızistan’a gitmek
üzere görevlendirilmiştir” denildi.
ÇAVUŞOĞLU, KIRGIZ MEVKİDAŞIYLA GÖRÜŞTÜ
Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Kırgız mevkidaşı Erlan
Abdildaev ile görüştü. Bakan Çavuşoğlu, Abdildavev'e uçak kazası ile ilgili
taziyelerini iletti.
Çavuşoğlu, konuyla ilgili olarak Türkiye’nin her türlü
desteği sağlamaya hazır olduğunu belirtti.
2003 MODEL
Düşen uçak, 2003 yılında Boeing tarafından imal edilmişti.
124 ton kargo kapasiteli uçak, 5 bin 230 kilometre menzilli. Saatte en fazla
922 kilometre hıza çıkabilen Boeing 747-400F’te iki pilot görev yapıyor.
DÜŞEN UÇAK, TÜRK SİVİL HAVACILIĞININ İLK JUMBO JETİYDİ
Türk Sivil Havacılığının tanınmış isimlerinden olan ve
şirketin çoğunluk hissesinin sahibi Yavuz Çizmeci ve Dağlar Çizmeci’nin
ortaklığındaki ACT Havayolları 2004 yılında kuruldu. 2011 yılında Çinli HNA
Group, ACT Havayolları'nın hisselerinin yüzde 49’unu satın aldı. Hisselerinin
yüzde 50,9’u Çizmeci’de, yüzde 0,9’u da diğer Türk ortaklarında olan ACT Havayollarının
markası myCARGO olarak değişti.
myCARGO, Türk sivil havacılığına ilk kez Boeing 747 (Jumbo
jet) uçağı getirmişti.
ACT HAVAYOLLARI: KAZANIN GERÇEK NEDENİ...
DHA'dan Gülseli Kenarlı'nın haberine göre, ACT
Havayolları'ndan yapılan açıklamada ise, "Kazanın oluşumuna teknik nedenler
veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır. Kazanın gerçek
nedeni yapılacak çalışmalar sonucu ortaya çıkacak ve kamuoyu ile
paylaşılacaktır" ifadesi kullanıldı.
Şirketin açıklamasının tamamı şu şekilde:
"Şirketimize ait Boeıng 747-400 Tipi TC-MCL Tescil
işaretli uçağımız, Hongkong-Bişkek seferini yapmakta iken 16 Ocak 2017 günü
yerel saat ile GMT 01.20 (Türkiye saati ile 04.20'de) Bişkek-Manas Havalimanına
iniş esnasında düşmüştür.
Kaza nedeni ile maalesef uçağımızda bulunan Kaptan Pilot
İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül, Yükleme Uzmanı Melih Aslan ve
Uçuş Teknisyeni İhsan Koca hayatını kaybetmiştir. Aldığımız ilk bilgilere göre,
uçağın yerleşim yerine düşmesi nedeni ile mürettebatımız dışında 33 kişi olmak
üzere toplam 37 kişi hayatını kaybetmiştir. Bu elim kazada hayatını kaybeden
ekibimizin ailelerine ve Kırgızistan halkına başsağlığı ve sabırlar
dileriz"
"KAZA İLE İLGİLİ ÇOK YÖNLÜ SORUŞTURMA
SÜRDÜRÜLMEKTEDİR"
"Kazanın oluş sebebi hakkında net ve doğrulanmış
bilgilere henüz ulaşılamamıştır. Şirketimiz adına yetkilendirilmiş iki kaptan
pilotumuz, Manas Havaalanında, yetkililerle birlikte, kaza kırımı ile ilgili
keşif ve tespitlerde bulunmaktadır. Ayrıca, teknik ekibimiz kaza mahalline
hareket etmiştir. Kaza nedeni ile Kırgızistan ve Türk Ulaştırma Bakanlığı
yetkilileri, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kaza kırım heyeti tarafından kaza
ile ilgili çok yönlü soruşturma sürdürülmektedir. Kaza kırım raporunun hazırlanması
için Ulaştırma Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Kırgızistan
Büyükelçiliğimiz, Havalimanı Yetkilileri ve Kırgızistan Sivil Havacılık
otoritesi ile sürekli temas halinde çalışılmaktadır. Kaza ile ilgili net ve
doğrulanmış bilgiler kamuoyu ile tekrar paylaşılacaktır"
"TEKNİK KAYIT DEFTERİNDE HERHANGİ BİR ARIZA KAYDI
BULUNMAMAKTADIR"
"Kırıma uğrayan uçak Hong Kong - Bişkek - İstanbul
seferini yapmak üzere Hong Kong'dan aldığı kargo ile tüm kontrolleri
yapıldıktan sonra planlandığı şekilde havalanmış ve sefer süresince hiç bir
aksilikle karşılaşmadan Bişkek Havalimanına inişe geçmiştir.
Mürettebat, sefer öncesi Hong Kong'da 69 saat süre ile
dinlenmiş ve Hong Kong - Bişkek arası 6 saatlik seferi tamamlamak üzere uçağı
teslim almıştır. Uçak planlanan şekilde toplam 85.618 kg "genel
kargo" yükünü emniyetli bir şekilde alarak havalanmıştır. Uçağın teknik
kayıt defterinde herhangi bir arıza kaydı bulunmamaktadır. Kırıma uğrayan uçak;
Boeıng 747-400 Tipi, 2003 model Kargo uçağı olup, toplam 116.462 kg taşıma
kapasitelidir. 10 Aralık 2015 tarihinden itibaren ACT Havayolları filosunda
bulunmaktadır. Filomuzda bulunan bütün uçaklar gibi, bu uçağın da tüm bakımları
zamanında ve eksiksiz olarak yapılmıştır"
"TECRÜBELİ VE UZMAN BİR UÇUŞ EKİBİDİR"
"Kaybettiğimiz ekibimiz, uzun yıllar, mesleklerini
büyük başarı ile yürütmüş, tecrübeli ve uzman bir uçuş ekibidir. Kaptan Pilot
İbrahim Gürcan Dirancı ve İkinci Pilot Kazım Öndül yıllarca yurtdışında da
bizleri temsil etmiş, asker kökenli pilotlardır. Kaptanımız toplam 10.821 uçuş
saati tecrübeye sahiptir. Merhum kaptan pilotumuz aynı zamanda, kazaya uğrayan
bu tip uçakta da 833 uçuş saati deneyimine sahiptir. İkinci pilotumuzun toplam
5910 uçuş saati tecrübesi ve bu tip uçakta ise 1771 uçuş saati deneyimi bulunmaktadır.
Uçak mürettebatından olan Yükleme Uzmanımız Melih Aslan,
toplam 14 yıllık yükleme uzmanı tecrübesi ile mesleki eğitim ve yeterliliğe
sahip olarak 2007 yılından bu yana Şirketimizde çalışmaktadır. Uçuş
Teknisyenimiz İhsan Koca, uzun yıllar Türk Hava Kuvvetlerinde teknisyen olarak
görev yapmış ve 2006 yılından bu yana Şirketimizde hizmet vermiştir"
"TÜM CAN VE MAL KAYIPLARI SİGORTA TEMİNATI
ALTINDADIR"
"İlk bulgulara göre, kazanın oluşumuna teknik nedenler
veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır. Kazanın gerçek
nedeni yapılacak çalışmalar sonucu ortaya çıkacak ve kamuoyu ile
paylaşılacaktır. Meydana gelen bu kaza nedeni ile uğranılan tüm can ve mal
kayıpları sigorta teminatı altındadır. Kaza bölgesinde oluşan tüm hasarlar ve kişisel
zararlar sigorta şirketimizin sorumluluğu kapsamında olup, en kısa sürede tüm
maddi zararların tazmini gerçekleştirilecektir. Uğranılan kaza nedeni ile başta
kazada yakınlarını kaybedenler olmak üzere, Türk Sivil Havacılık camiası ve
Kırgız Halkına tekrar başsağlığı diliyor ve acılarını paylaşıyoruz."
THY'DEN AÇIKLAMA
BBC Türkçe'ye konuşan Türk Hava Yolları Basın müşaviri Yahya
Üstün, bazı basın kuruluşlarında yer alan bilgilerin aksine düşen uçağın Türk
Hava Yolları'na ait Turkish Cargo uçağı olmadığını, ACT Havayolları'nın uçağı
olduğunu söyledi.
Kazanın ardından THY'nin resmi Twitter hesabından yayımlanan
taziye mesajında da olayda hayatını kaybedenlerin yakınlarına başsağlığı
dilendi.
Kazada yaşamını yitiren pilotu, Hillary Clinton övmüştü
Kırgızistan'ın Başkenti Bişkek'te düşen kargo uçağının
ikinci pilotu Emekli Hava Pilot Tuğgeneral olan Kazım Öndül'ün Afganistan’da
görev yaptığı ve başarılarından dolayı 2009’da dönemin ABD Dışişleri Bakanı
olan Hillary Clinton tarafından övüldüğü belirtildi. Kaptan pilot Emekli Hava
Pilot Kurmay Yarbay İbrahim Gürcan Dirancı da yine Afganistan'da başarılı
görevlerde bulunmuştu.
Kırgızistan'da düşen Türk kargo uçağının pilotu Emekli Hava
Pilot Tuğgeneral olan Kazım Öndül'ün, askerlik görevinde bir hayli kariyerli ve
başarılı bir asker olduğu belirtildi.
Öndül, özellikle Afganistan'daki görevindeki başarılarından
dolayı dönemin ABD Dışişleri Bakanı Hillary Clinton tarafından büyük övgüyle
bahsedilmişti. 2003 yılında Kabil'de bulunan Bagram Havalimanı'na indiği sırada
bir Türk subayı tarafından karşılandığını söyleyen Clinton, Afganistan'da görev
yapan Türk askerinin üstün cesaret ve fedakarlıkla görev yaptığını belirterek,
Türkiye'nin bölgede oynadığı aktif rol için teşekkür etmişti.
Öndül, albay rütbesindeyken Afganistan’da Kabil’de görev
yapmıştı. ABD eski Dışişleri Bakanı Hillary Clinton’ın Afganistan ziyaretinde
Öndül kendisini karşılamıştı. Clinton düzenlediği basın toplantısında Kazım
Öndül’e teşekkür etmişti.
KAPTAN PİLOT DA AFGANİSTAN'DA GÖREV YAPMIŞTI
Uçağın kaptan pilotu, Emekli Hava Pilot Kurmay Yarbay
İbrahim Gürcan Dirancı ise Hava Kuvvetleri’nden ayrıldıktan sonra MNG
Havayolları’nda uçmaya başladı. Daha sonra buradan iddiaya göre kaptan pilot
yapılmadığı için istifa etti. Dirancı, daha sonra ACT’ye geçti. İkinci
pilotluğu döneminde Dirancı Afganistan’da iki büyük tehlike atlattı.
Afganistan’da Bagram Hava Üssü’ne kargo taşıyan uçak, 1 Mart
2010’da sol ana iniş takımının katlanması nedeniyle gövde üzerine indi. Kazada
kullanılamaz hale gelen ACT Havayolları’na ait A300B4 tipi uçağın ikinci pilotu
İbrahim Gürcan Dirancı’ydı. Dört yıl sonra açıklanan kaza raporunda sol ana
iniş takımında korozyon oluştuğunun tespit edildiği ancak yetersiz bakım
uygulaması yapıldığı belirlendi.
Dirancı’nın görev yaptığı bir başka ACT uçağının ise
Afganistan’da havada motorunun patlama sesi ile durduğu ve acil iniş yaptığı
öğrenildi.
İLKER BAŞBUĞ'DAN DA ÖDÜL ALMIŞTI
Öndül, 2007-2008 uçuş eğitim yılı için Akıncı'daki 4. Ana
Jet Üs Komutanlığı'nda düzenlenen törende de dönemin Genelkurmay Başkanı
Orgeneral İlker Başbuğ'dan ödül almıştı.