Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
SHOW_BLOG

Türk kargo uçağı evlerin üzerine düştü... Çok sayıda ölü var

Türk kargo uçağının Kırgızistan'da evlerin üzerine düştüğü kazada can kaybı artıyor. Olayda, ACT Havayolları'na ait uçaktaki Türk ...

Türk kargo uçağının Kırgızistan'da evlerin üzerine düştüğü kazada can kaybı artıyor. Olayda, ACT Havayolları'na ait uçaktaki Türk mürettebat dahil 37 kişi hayatını kaybetti. AFP'nin haberine göre; Kırgızistan Başbakan Yardımcısı, uçağın "pilot hatasından" düştüğünü iddia etti. DHA'nın haberine göre, ACT Havayolları'ndan yapılan açıklamada ise, "Kazanın oluşumuna teknik nedenler veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır" denildi.


İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan önceki gün kalkan TC-MCL tescilli Boeing 747-400F Jumbo Jet tipi kargo uçağı, önce Kazakistan’da Astana’ya, oradan da Hong Kong’a uçtu. Burada uçağı, Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül ile Yükleme Uzmanı (Load Master) Melih Aslan ve Teknisyen İhsan Koca teslim aldı.

Kargosunu alan uçak, yerel saatle bugün 01.10’da Hong Kong’dan Bişkek’e gitmek üzere havalandı. Uçağın, Manas havalimanından İstanbul'a hareket etmesi planlanıyordu. Uçağın, Türkiye saati ile 04.45’te Manas Uluslararası Havalimanı’na inişi sırasında radar bağlantısı kesildi. Arama kurtarma ekipleri bölgeye sevk edilirken, uçağın yanan enkazı pist yakınlarında bulundu.

Kırgız Havacılık Otoritesi’nden alınan bilgiye göre pilotların herhangi bir acil durum bilgisi vermedikleri ancak iniş sırasında Bişkek Havalimanı’nda görüş şartlarının düşük, bölgede yoğun sis olduğu belirtildi. Hava durumu raporlarına göre bulut tavana 100 feet’e (yaklaşık 33 metre) kadar inmişti. Görüş ise 150 metreydi. Kazanın ardından Kırgız Havacılık Otoritesi soruşturma başlattı.


CAN KAYBI 37'YE ÇIKTI

Dört Türk mürettebatın hayatını kaybettiği olayda, uçağın düştüğü Daça Suu köyünde onlarca ev hasar gördü. Evlerde yaşayan altısı çocuk, 33 kişi hayatını kaybetti. Yaralanan altı kişiden dördünün durumu ağır.

"PİLOT HATASI" İDDİASI

AFP'nin haberine göre, Kırgızistan Başbakan Yardımcısı Muhammetkali Abulgaziev, "İlk bulgulara göre; uçak, pilot hatasından düştü" dedi.

YOĞUN SİS

Reuters'a konuşan Kırgız yetkililer de kaza gerçekleştiği sırada bölgede yoğun sis olduğunu belirtti.

AFP'nin haberine göre, Kırgızistan Acil Durum Bakanlığı, olayda 43 binanın hasar gördüğünü bildirdi.

KIRGIZİSTAN'DA ULUSAL YAS

DHA'nın haberine göre, Kırgızistan, kazanın ardından ülkede "bir günlük ulusal yas" ilan etti.

Kırgızistan Cumhurbaşkanlığı'ndan yapılan açıklamada, Cumhurbaşkanı Almazbek Atambaev'in 17 Ocak Salı günü bir günlük yas ilan ettiği duyuruldu.

DHA'nın haberine göre, kazada hayatını kaybeden mürettebatın isimleri belli oldu. Kazada Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül ile Yükleme Uzmanları Melih Aslan ile İhsan Koca  yaşamını yitirdi.

Emekli Hava Pilot Tuğgeneral olan Kazım Öndül, Afganistan’da görev yapmış, 2009’da dönemin ABD Dışişleri Bakanı olan Hillary Clinton tarafından övgüyle bahsedilmişti.


BABASINA HABER VERİLEMEDİ
Hayatını kaybeden emekli Pilot Albay İbrahim Gürcan Dirancı'nın (47) ateşi Bursa'ya düştü. Pilot albayın Bursa'nın Yenişehir ilçesinde yaşayan kalp ve şeker hastası olan babası Mehmet Dirancı’ya (79) acı haber verilemedi.İbrahim Gürcan Dirancı’nın kuzeni Tamer Dirancı, “Gürcan ağabeyimin uçağı bugün Bişkek şehrinde bir köyün üzerine düştü. Kendisi ile birlikte 4 kişi kurtulamadı. Biz kurtulamadığını öğrendik” dedi.

F-16 PİLOTUYDU
Evli olan kuzeninin daha önce Türk Silahlı Kuvvetleri’nde 1. Filo Komutanlığı yaptığını dile getiren Tamer Diranci, “Emekliliğinden sonra diğer havayollarında, özel şirketlerde pilotluk yapmaya devam ediyordu” şeklinde konuştu.

Tamer Dirancı, "Baba Mehmet Dirancı torunu ile görüştü, oğlunun yaralı olduğunu biliyor. Öldüğünü kendisine bildiremedik, ama şu anda hissediyor. İstanbul’dan açıklama yapıldıktan sonra söyleyeceğiz. Daha önce kendisi by-pass ameliyatı oldu. Yüksek tansiyon ve şekeri de var. Acilde doktorlar iğne yapamayacaklarını söyledi” dedi.

ATAMBAYEV ÇİN ZİYARETİNİ İPTAL ETTİ

DHA'nın Kırgız medyasından aktardığı haberlere göre, resmi ziyaret için Çin'e hareket eden Kırgızistan Cumhurbaşkanı Almazbek Atambayev, kaza nedeniyle Bişkek'e döndü

TÜRKİYE İKİ UZMAN GÖNDERİYOR

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Bişkek’teki uçak kazasıyla ilgili olarak Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu’ndan iki uzmanın Kırgızistan’a gitmek üzere görevlendirildiğini açıkladı.

DHA'nın haberine göre, bakanlıktan yapılan açıklamada, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın Kırgızistan Ulaştırma ve İletişim Bakanı Jamshit Khalilov’u arayarak konuyla ilgili bilgi aldığı ve başsağlığı mesajlarını ilettiği belirtildi.

Kazanın incelenmesine ilişkin her türlü desteğin verileceğine yer verilen açıklamada, “Bu kapsamda Bakanlığımıza bağlı Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu’ndan iki uzman konuyla ilgili Kırgızistan’a gitmek üzere görevlendirilmiştir” denildi.


ÇAVUŞOĞLU, KIRGIZ MEVKİDAŞIYLA GÖRÜŞTÜ

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Kırgız mevkidaşı Erlan Abdildaev ile görüştü. Bakan Çavuşoğlu, Abdildavev'e uçak kazası ile ilgili taziyelerini iletti.

Çavuşoğlu, konuyla ilgili olarak Türkiye’nin her türlü desteği sağlamaya hazır olduğunu belirtti.

2003 MODEL

Düşen uçak, 2003 yılında Boeing tarafından imal edilmişti. 124 ton kargo kapasiteli uçak, 5 bin 230 kilometre menzilli. Saatte en fazla 922 kilometre hıza çıkabilen Boeing 747-400F’te iki pilot görev yapıyor.

DÜŞEN UÇAK, TÜRK SİVİL HAVACILIĞININ İLK JUMBO JETİYDİ

Türk Sivil Havacılığının tanınmış isimlerinden olan ve şirketin çoğunluk hissesinin sahibi Yavuz Çizmeci ve Dağlar Çizmeci’nin ortaklığındaki ACT Havayolları 2004 yılında kuruldu. 2011 yılında Çinli HNA Group, ACT Havayolları'nın hisselerinin yüzde 49’unu satın aldı. Hisselerinin yüzde 50,9’u Çizmeci’de, yüzde 0,9’u da diğer Türk ortaklarında olan ACT Havayollarının markası myCARGO olarak değişti.

myCARGO, Türk sivil havacılığına ilk kez Boeing 747 (Jumbo jet) uçağı getirmişti.

ACT HAVAYOLLARI: KAZANIN GERÇEK NEDENİ...

DHA'dan Gülseli Kenarlı'nın haberine göre, ACT Havayolları'ndan yapılan açıklamada ise, "Kazanın oluşumuna teknik nedenler veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır. Kazanın gerçek nedeni yapılacak çalışmalar sonucu ortaya çıkacak ve kamuoyu ile paylaşılacaktır" ifadesi kullanıldı.


Şirketin açıklamasının tamamı şu şekilde:

"Şirketimize ait Boeıng 747-400 Tipi TC-MCL Tescil işaretli uçağımız, Hongkong-Bişkek seferini yapmakta iken 16 Ocak 2017 günü yerel saat ile GMT 01.20 (Türkiye saati ile 04.20'de) Bişkek-Manas Havalimanına iniş esnasında düşmüştür.

Kaza nedeni ile maalesef uçağımızda bulunan Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül, Yükleme Uzmanı Melih Aslan ve Uçuş Teknisyeni İhsan Koca hayatını kaybetmiştir. Aldığımız ilk bilgilere göre, uçağın yerleşim yerine düşmesi nedeni ile mürettebatımız dışında 33 kişi olmak üzere toplam 37 kişi hayatını kaybetmiştir. Bu elim kazada hayatını kaybeden ekibimizin ailelerine ve Kırgızistan halkına başsağlığı ve sabırlar dileriz"

"KAZA İLE İLGİLİ ÇOK YÖNLÜ SORUŞTURMA SÜRDÜRÜLMEKTEDİR"

"Kazanın oluş sebebi hakkında net ve doğrulanmış bilgilere henüz ulaşılamamıştır. Şirketimiz adına yetkilendirilmiş iki kaptan pilotumuz, Manas Havaalanında, yetkililerle birlikte, kaza kırımı ile ilgili keşif ve tespitlerde bulunmaktadır. Ayrıca, teknik ekibimiz kaza mahalline hareket etmiştir. Kaza nedeni ile Kırgızistan ve Türk Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kaza kırım heyeti tarafından kaza ile ilgili çok yönlü soruşturma sürdürülmektedir. Kaza kırım raporunun hazırlanması için Ulaştırma Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Kırgızistan Büyükelçiliğimiz, Havalimanı Yetkilileri ve Kırgızistan Sivil Havacılık otoritesi ile sürekli temas halinde çalışılmaktadır. Kaza ile ilgili net ve doğrulanmış bilgiler kamuoyu ile tekrar paylaşılacaktır"

"TEKNİK KAYIT DEFTERİNDE HERHANGİ BİR ARIZA KAYDI BULUNMAMAKTADIR"

"Kırıma uğrayan uçak Hong Kong - Bişkek - İstanbul seferini yapmak üzere Hong Kong'dan aldığı kargo ile tüm kontrolleri yapıldıktan sonra planlandığı şekilde havalanmış ve sefer süresince hiç bir aksilikle karşılaşmadan Bişkek Havalimanına inişe geçmiştir.

Mürettebat, sefer öncesi Hong Kong'da 69 saat süre ile dinlenmiş ve Hong Kong - Bişkek arası 6 saatlik seferi tamamlamak üzere uçağı teslim almıştır. Uçak planlanan şekilde toplam 85.618 kg "genel kargo" yükünü emniyetli bir şekilde alarak havalanmıştır. Uçağın teknik kayıt defterinde herhangi bir arıza kaydı bulunmamaktadır. Kırıma uğrayan uçak; Boeıng 747-400 Tipi, 2003 model Kargo uçağı olup, toplam 116.462 kg taşıma kapasitelidir. 10 Aralık 2015 tarihinden itibaren ACT Havayolları filosunda bulunmaktadır. Filomuzda bulunan bütün uçaklar gibi, bu uçağın da tüm bakımları zamanında ve eksiksiz olarak yapılmıştır"


"TECRÜBELİ VE UZMAN BİR UÇUŞ EKİBİDİR"

"Kaybettiğimiz ekibimiz, uzun yıllar, mesleklerini büyük başarı ile yürütmüş, tecrübeli ve uzman bir uçuş ekibidir. Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı ve İkinci Pilot Kazım Öndül yıllarca yurtdışında da bizleri temsil etmiş, asker kökenli pilotlardır. Kaptanımız toplam 10.821 uçuş saati tecrübeye sahiptir. Merhum kaptan pilotumuz aynı zamanda, kazaya uğrayan bu tip uçakta da 833 uçuş saati deneyimine sahiptir. İkinci pilotumuzun toplam 5910 uçuş saati tecrübesi ve bu tip uçakta ise 1771 uçuş saati deneyimi bulunmaktadır.

Uçak mürettebatından olan Yükleme Uzmanımız Melih Aslan, toplam 14 yıllık yükleme uzmanı tecrübesi ile mesleki eğitim ve yeterliliğe sahip olarak 2007 yılından bu yana Şirketimizde çalışmaktadır. Uçuş Teknisyenimiz İhsan Koca, uzun yıllar Türk Hava Kuvvetlerinde teknisyen olarak görev yapmış ve 2006 yılından bu yana Şirketimizde hizmet vermiştir"

"TÜM CAN VE MAL KAYIPLARI SİGORTA TEMİNATI ALTINDADIR"

"İlk bulgulara göre, kazanın oluşumuna teknik nedenler veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır. Kazanın gerçek nedeni yapılacak çalışmalar sonucu ortaya çıkacak ve kamuoyu ile paylaşılacaktır. Meydana gelen bu kaza nedeni ile uğranılan tüm can ve mal kayıpları sigorta teminatı altındadır. Kaza bölgesinde oluşan tüm hasarlar ve kişisel zararlar sigorta şirketimizin sorumluluğu kapsamında olup, en kısa sürede tüm maddi zararların tazmini gerçekleştirilecektir. Uğranılan kaza nedeni ile başta kazada yakınlarını kaybedenler olmak üzere, Türk Sivil Havacılık camiası ve Kırgız Halkına tekrar başsağlığı diliyor ve acılarını paylaşıyoruz."


THY'DEN AÇIKLAMA

BBC Türkçe'ye konuşan Türk Hava Yolları Basın müşaviri Yahya Üstün, bazı basın kuruluşlarında yer alan bilgilerin aksine düşen uçağın Türk Hava Yolları'na ait Turkish Cargo uçağı olmadığını, ACT Havayolları'nın uçağı olduğunu söyledi.

Kazanın ardından THY'nin resmi Twitter hesabından yayımlanan taziye mesajında da olayda hayatını kaybedenlerin yakınlarına başsağlığı dilendi.

Kazada yaşamını yitiren pilotu, Hillary Clinton övmüştü

Kırgızistan'ın Başkenti Bişkek'te düşen kargo uçağının ikinci pilotu Emekli Hava Pilot Tuğgeneral olan Kazım Öndül'ün Afganistan’da görev yaptığı ve başarılarından dolayı 2009’da dönemin ABD Dışişleri Bakanı olan Hillary Clinton tarafından övüldüğü belirtildi. Kaptan pilot Emekli Hava Pilot Kurmay Yarbay İbrahim Gürcan Dirancı da yine Afganistan'da başarılı görevlerde bulunmuştu.

Kırgızistan'da düşen Türk kargo uçağının pilotu Emekli Hava Pilot Tuğgeneral olan Kazım Öndül'ün, askerlik görevinde bir hayli kariyerli ve başarılı bir asker olduğu belirtildi.

Öndül, özellikle Afganistan'daki görevindeki başarılarından dolayı dönemin ABD Dışişleri Bakanı Hillary Clinton tarafından büyük övgüyle bahsedilmişti. 2003 yılında Kabil'de bulunan Bagram Havalimanı'na indiği sırada bir Türk subayı tarafından karşılandığını söyleyen Clinton, Afganistan'da görev yapan Türk askerinin üstün cesaret ve fedakarlıkla görev yaptığını belirterek, Türkiye'nin bölgede oynadığı aktif rol için teşekkür etmişti.


Öndül, albay rütbesindeyken Afganistan’da Kabil’de görev yapmıştı. ABD eski Dışişleri Bakanı Hillary Clinton’ın Afganistan ziyaretinde Öndül kendisini karşılamıştı. Clinton düzenlediği basın toplantısında Kazım Öndül’e teşekkür etmişti.

KAPTAN PİLOT DA AFGANİSTAN'DA GÖREV YAPMIŞTI

Uçağın kaptan pilotu, Emekli Hava Pilot Kurmay Yarbay İbrahim Gürcan Dirancı ise Hava Kuvvetleri’nden ayrıldıktan sonra MNG Havayolları’nda uçmaya başladı. Daha sonra buradan iddiaya göre kaptan pilot yapılmadığı için istifa etti. Dirancı, daha sonra ACT’ye geçti. İkinci pilotluğu döneminde Dirancı Afganistan’da iki büyük tehlike atlattı.

Afganistan’da Bagram Hava Üssü’ne kargo taşıyan uçak, 1 Mart 2010’da sol ana iniş takımının katlanması nedeniyle gövde üzerine indi. Kazada kullanılamaz hale gelen ACT Havayolları’na ait A300B4 tipi uçağın ikinci pilotu İbrahim Gürcan Dirancı’ydı. Dört yıl sonra açıklanan kaza raporunda sol ana iniş takımında korozyon oluştuğunun tespit edildiği ancak yetersiz bakım uygulaması yapıldığı belirlendi.

Dirancı’nın görev yaptığı bir başka ACT uçağının ise Afganistan’da havada motorunun patlama sesi ile durduğu ve acil iniş yaptığı öğrenildi.

İLKER BAŞBUĞ'DAN DA ÖDÜL ALMIŞTI

Öndül, 2007-2008 uçuş eğitim yılı için Akıncı'daki 4. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda düzenlenen törende de dönemin Genelkurmay Başkanı Orgeneral İlker Başbuğ'dan ödül almıştı.






SON YAZIDAN