Hükümetin imam hatip hedefleri çakıldı İmam hatip liselerinin 2017 için başarı ortalaması hedefi 73’tü. İmam hatipliler 64’te kalınca he...
Hükümetin imam hatip hedefleri çakıldı
İmam hatip liselerinin 2017 için başarı ortalaması hedefi
73’tü. İmam hatipliler 64’te kalınca hedef küçüldü, 64.8’e çekildi…
AKP hükümetlerinin gözbebeği imam hatipler, Milli Eğitim
Bakanlığı (MEB) bütçesinden aktarılan yüz milyonlarca liraya karşın
geliştirilemiyor. Bakanlığın performans programlarına göre, imam hatipler son
yıllarda belirlenen hedeflerin çok gerisinde kaldı. MEB ortaokul ve lise
düzeyinde en altta kalan imam hatiplerde öğrencilerin başarı ortalamasını 73’e
çekmek isterken, yıl sonunda 64.1 ortalama ile karşılaştı. Bakanlık
başarısızlığın ardından yeni yılda hedefini de 64.8’e indirmek zorunda kaldı.
MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın hazırladığı 2018 bütçesini nasıl
harcanacağı, bakanlığın amaç ve hedeflerine ilişkin yayımlanan performans
programında ilginç ayrıntılar yer aldı. Hükümetin her fırsatta desteklediği
imam hatipler bakanlık verilerine göre yine sınıfta kaldı. İmam hatipler okul
başarı oranları, okunan kitap sayıları ile en geride kalan öğretim kurumları
olurken, bakanlığın yıllardır bu okullara yönelik hedeflerini tutturamaması
dikkat çekti. Bakanlık geçen yılın aksine bu yıl ‘gerçekçi’ hedefler
belirleyerek mevcut durumu korumakla yetindi. MEB verilerine göre imam hatipler
başarıda son sırada kaldı. Bakanlığın açıkladığı istatistiklerde genel
liselerde yıl sonu başarı ortalaması 76, meslek liselerinde 67 olarak
belirlenirken, imam hatip liselerinde bu ortalama 64’te kaldı. İmam hatip
ortaokullarında yıl sonu başarı ortalaması 75.9, diğer ortaokullarda ise bu
oran 76.69’a ulaştı. Bu başarısızlığın ardından MEB, geçen yılın 73.28 olan
hedefin çok uzağında kalınmasından sonra çıtayı aşağıya çekerek 2018 hedefini
64.8 olarak belirledi.
Sistem değişikliği unutuldu
İmam hatip hedefleri tutmayan bakanlık, Cumhurbaşkanı Tayyip
Erdoğan’ın talimatıyla YÖK’ün sınav sistemini değiştirdiğini unutarak “LYS ve
YGS’ye girecek öğrencilere yönelik destekleme ve yetiştirme kursları açılması”
için bütçe ayırdı. Bakanlık yıl sonu başarı ortalamasını artırmak için Anadolu
imam hatip liselerinde destekleme ve yetiştirme kurslarının açılması hedefiyle
her okula 10 bin TL, toplamda da 133 okul için 1 milyon 330 bin TL bütçe
ayırdı.
İmam hatipliler okumuyor
Öğrenci başına kitap okuma sayılarında da imam hatipliler
bakanlığın hedeflerinden geride kaldı. Bakanlık verilerine göre, Anadolu imam
hatip liselerinde öğrenciler 2017’de yıl boyunca sadece 4.2 kitap okudu. Geçen
yılın 8.7 hedefinin yarısını dahi yakalayamayan MEB bu hedefi 2018’de 4.3’te
tutarak hedef küçülttü.
Sanat-bilime katılım da yok
Bakanlığın yüksek bütçelerle Türkiye genelinde onlarca dini
etkinlik düzenlemesine karşın imam hatipler sanat, bilim, kültür ve spor
faaliyetlerine katılımda da sonda yer aldı. Bakanlığın verilerine göre Anadolu
imam hatip liselerinde sanat, bilim, kültür ve spor alanlarından birinde en az
bir faaliyete katılan öğrenci oranı 2015’te 33 olan oranı 37’ye yükseltse de
2017’de yüzde 66 olan hedefi yakalayamadı. Meslek liselerinde yüzde 100, genel
liselerde yüzde 90’a ulaşan oran, imam hatip liselerinde yüzde 60’ta kaldı.
Bakanlığın performans programından dikkat çeken diğer başlıklar şöyle:
-Kütüphane yok:
Bakanlığın verilerine göre kütüphanesi olan
okul oranı yüzde 41. Bakanlığın bu oranı yıl boyunca yüzde 50’ye çıkarma planı
da çocukların kitaplara ulaşma sorununu gözler önüne serdi. Programda çok
amaçlı salon veya konferans salonu olan okul oranı geçen yılın yüzde 40
hedefine karşın yüzde 27’de kaldı. Spor salonu olan okul oranının yüzde 8’de
kalması dikkat çekti. l
-3.3 milyar TL taşımalıya:
Köy okullarını kapatarak taşımalı
eğitime geçen MEB, okul yapmak yerine bu yıl da 2 milyar 560 milyon TL’yi
taşımalı eğitim için harcayacak. MEB 2018’de de 1.4 milyon öğrenciyi taşıma
uygulaması kapsamında eğitim ve öğretime ulaştıracak. Taşıma uygulaması
kapsamındaki öğrenciler için ayrıca 805 milyon TL öğle yemeği bütçesi
ayrılacak. 2018’de engelli bireylerin eğitime erişimi için de 2.5 milyar TL
kaynak ayrılacak.
-Milyarlar özele:
2018’de ‘kamusal hizmet’ adı altında
ücretsiz kitap uygulaması için 572 milyon TL bütçe öngören MEB, eğitimde
özelleştirme adımlarına ise hız kesmeden devam ediyor. Bakanlık bu yıl da “özel
öğretimin payını artırmak” için okulöncesinde 5 bin 907, ilkokulda 76 bin 535,
ortaokulda 81 bin 514, lisede 79 bin 228, temel lisede de 63 bin 335 öğrenci
olmak üzere toplamda 306 bin öğrenci için özel okullara ödenen eğitim öğretim
desteğine 1 milyar 278 milyon TL bütçe ayıracak. Ayrıca organize sanayi
bölgeleri ve dışında okuyan özel mesleki ve teknik eğitim öğrencilerine yönelik
‘teşvik’ için 230 milyon TL aktarılacak.
-Faaliyetlerin yarısı din:
Çocukların “bedensel, ruhsal ve
zihinsel gelişimlerine yönelik faaliyetlere katılım oranını ve öğrencilerin
akademik başarı düzeylerini artırmak” amacıyla bütçeden pay ayıran MEB’in
2018’de de faaliyetlerinin yarısından fazlasını dini etkinlikler oluşturdu.
Bakanlık bu yıl da genellikle imam hatiplere yönelik Kuranı kerim okuma
yarışması, hafızlık ve Ezan okuma yarışması, kırk hadis etkinlik yarışması,
“Dini Kavramlar Kitapçığı” hazırlanması, imam hatipler için ‘Dost’ kitap etkinliği
ve Diyanet ile birlikte binlerce çocuğu kapsayan yaz eğitim etkinlikleri için
yine milyonlar ayrıldı.
Bakanlık verileri tutturamadı
MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın hazırladığı 2018 Yılı
Performans Programı, Bakan İsmet Yılmaz’ın ön sözünde “Şeffaf ve hesap
verebilir bir yönetim sistemi için önemli araçlardan biri” olarak tarif edilse
de programın geçen yılın verileri ile tutarsız olması dikkat çekti. Her yıl
bütçenin kullanımı noktasında önceki 2 yıl gerçekleştirilme oranları ve yayım
yılı hedeflerine programda yer veren MEB’in hedeflerini yakalayamamaktan öte
yayınladığı veriler de birbirini tutmadı. Bakanlığın 2017 ve 2018
programlarında yer alan ortak değer olan 2016 gerçekleşme verilerinin iki
programda birbiri ile tamamen farklı olması dikkat çekti.
Hiç yorum yok