Press Bey, Muhlis Bey, Arap Kadri ve Canavar Koyun Orhan... Latif Demirci, yıllarca takip ettiğimiz pek çok çizgi karakterin yaratıcısıydı. Kemal Gökhan Gürses, "Bize yeni pencereler açmış bir çizer olarak hatıramda" diyor...
Karikatürist Kemal Gökhan Gürses, önceki gün hayatını kaybeden Latif Demirci'nin ardından "Bize yeni pencereler açmış bir çizer olarak hatıramda. O, sessiz bir insan, gürültülü bir çizerdi" diyor.
Press Bey, Muhlis Bey, Arap Kadri ve Canavar Koyun Orhan... Latif Demirci, yıllarca takip ettiğimiz pek çok çizgi karakterin yaratıcısıydı. Yıllarca gazetelerde çizen ve 61 yaşında hayatını kaybeden çizeri, Türkiye Gazeteciler Sendikası da "Meslektaşlarına karşı özenli, her zaman Sendikasıyla birlikte hareket eden ve çizgilerini meydanlarda taşımaktan gurur duyduğumuz büyük ustayı asla unutmayacağız" diyerek andı.
Mikrop, Gırgır, Fırt, Atmaca dergilerinde çizerlik yapan Kemal Gökhan Gürses, Latif Demirci'nin ölümünün zamansız olduğunu söylüyor.
"Bize yeni pencereler açtı"
"Latif Demirci, Gırgır'ın geleneğinden gelip de çizgi dilini başka bir alana taşımayı başarmış ve bize yeni pencereler açmış bir çizer olarak hatıramda. Onu çok verimli olduğu bir dönemde, zamansız kaybettik. Yerinin doldurulabileceğine inanmıyorum.
"Latif sessizliğiyle tanınan içe kapanık biriydi. Karikatürcülerin birilerini eğlendirmek zorunda olmadığını onda hissetmiştim. Buna rağmen gürültülü bir mizah duygusuyla çizgilerini yarattı."
Latif Demirci kariyerine Gırgır ve Fırt dergilerinde başladı. Behiç Pek ile yarattığı Muhlis Bey karakteri dönemin önemli çizgi figürlerinden biri oldu. Gürses, Demirci'nin karakterinin toplumu etkilediğini söylüyor:
"Canavar Koyun Orhan ile dönemin Türkiye'sini çok güzel anlattı. Behiç Pek ile yarattığı Muhlis Bey karakteri tüm Türkiye'yi dil olarak etkiledi ve o dönemi onun diliyle konuşmaya başladık.
"Hürriyet'te zor bir iş yaptı"
"Hürriyet'te çok zor bir iş yaptı. Hürriyet bugün hükümete en yakın gazetelerden biri. Latif Demirci orada ince bir zekâyla, zorluk içinde dilini ve kalemini etkin bir şekilde kullandı. Onun Hürriyet'te çizmesini belki kimi insanlar eleştiriyordur ama ben çok doğru buluyordum. Yerini dolduracak başka birindense bu son dönemi kendisiyle geçirmek bana iyi geldi."
Karikatürün eleştiriyle içkin olduğunu belirtiyor Gürses. Latif Demirci'nin mizah ve eleştiri unsurlarını etkin kullanan bir çizer olduğunu belirtiyor.
"Karikatür muhalefettir, eleştiridir benim gözümde. Karikatür mizahın görselleşmiş bir anlatım dilidir. Karikatür olumlu değildir; karikatürcü toplumun sorunlu, tıkalı bölgeleriyle ilgilenir. Karikatürcüler olarak toplumun tıkalı alanlarını karikatür diliyle eleştirip sağlıklı hale getirmek için uğraşırız. Belki de bu nedenle sevilmeyiz.
"Latif, bunu kahramanlık gibi değil de mesleki bir varoluş olarak yerine getiren bir çizerdi. Dille, görselle, anlatım şekli ve yaklaşımla bunu çok güzel hissettirdi. Dar alanda ne kadar etkin bir çizer ve düşünür olduğunu göstermiş oldu bizlere." (MELİN DURMAZ - BİANET)