HIDE

GAZETE DEMOKRAT / EKONOMİ

GRID_STYLE

SON HAVADİS

SHOW_BLOG

Müziğin kötüsü hangisi peki: Rap mi, arabesk mi, operet mi?

Çoğu kez merak ederiz bir müziği işittiğimizde: “Ne anlatıyor bize?” Hele de söz yoksa ya da sözleri bilmediğimiz bir dildeyse. Özellikle de...


Çoğu kez merak ederiz bir müziği işittiğimizde: “Ne anlatıyor bize?” Hele de söz yoksa ya da sözleri bilmediğimiz bir dildeyse. Özellikle de klasik Batı müziği dinliyorsak ipuçlarını izleyip şifrelerini çözmek adeta bir göreve dönüşebilir. Besteci hangi duygular içindeydi, ne düşündü; bize anlatmak istediği ne?

Bazen de hiçbir şey düşünmeden elimizi ayağımızı ritme kaptırmış halde bulabiliyoruz kendimizi ya da ezgiye uyum gösterdiğimiz bir sallantı içinde. Beethoven’ın 9. senfonisinin son bölümünde koronun ne dediğini bilmesek de coşku seline kapılabiliyoruz. Dünyanın neresinde bestelenmiş olursa olsun bir türkü ya da bir baladın hüznüne eşlik ediverir buğulu gözler ve dudaklara asılı kalan yarım bir gülümseme.

Peki ne anladık? İyi bir müzik mi dinlemiş olduk; nitelikli, seçkin? Müziğin kötüsü hangisi peki: Rap mi, arabesk mi, operet mi? Rock müzik 80’lerde bitti de sonrakiler beceriksiz mi? Ozan geleneği yok oldu da türküler mi tükendi? İlkel halkların müziği “tam tam”dan ibaret de bu yüzden mi “ilkel” oluyor, o müzik bir şey anlatmıyor mu?

Fırat Kutluk gündelik ve sıradan yargılar ile müziği sınıflandırma, derecelendirme, hiyerarşi belirleme yetkisinin anlamsızlığını ve yararsızlığını gündelik dildeki yansımalarından örneklerle sergiliyor. Yetkili ya da yetkisiz, akademiden ya da sokaktan, sanatçıdan ya da izleyiciden gelen yargıların benzerliğini belirlerken müziği seçkin kılma girişimlerinin müziğin önemli bir kısmını dışlamaya, kötülemeye dönüştüğünü gösteriyor. Ancak uyarıyor da: Bu, hepimizin sıklıkla bir anda, kolayca benimseyiverdiği bir tavırdır. Çünkü müzik kendini anlatır.

İÇİNDEKİLER

SUNUŞ

Beethoven’ın Kapı Numarası

Bach Yaşasaydı Ne Derdi?

Arabeskle Dans Etmek

Bay Müzik ile Bay Kapitalizmin Buluşması

“Unplug The Moruks” ya da Fişi Kim Çeksin?

Mardin-Diyarbakır Orkestra Seferleri

Bach Sevmeyen Ölsün!

Neyi, Hangi Amaçla Savunuyoruz?

Kaç Para Bu Müzik?

Müzik ve Para

İkonlar, Starlar ve Şaklabanlar

Bencil Olan Kim: Şarkıcı mı Pop Müzik Yazarı mı?

Kahramanlar ve Müzikleri

Sezen Aksu’ya “Hayır” Pink Floyd’a “Evet”

Müziğe Gülmek

Müziği Yasaklamak

Yol

Unutma Üzerine Bir Yazı

Çikolata Soslu “Take Bach” Üzerine Varyasyonlar

Burası İzmir: Yunan’ı Denize Döktüğümüz Yer

Caiz Şarkılar

Tarlaya Ektim Aziz Martin

Necdet Mahfi Ayral’a Şerefle

Müzik Kendini Anlatır

MÜZİK KENDİNİ ANLATIR

Yazar: Fırat Kutluk

Hazırlayan: Özcan Özen

Kapak: Sevil Tarla

Sayfa Düzeni: Duru Su

ISBN: 978-605-7637-91-8

Barkod: 9786057637918

Dizi: Müzik ve Müzik Araştırmaları

Sayfa Sayısı: 128

Boyutlar: 135 x 195 mm

Baskı Kalitesi: Ofset

Basım Tarihi: Aralık 2023

H2OKİTAP

Business News