Yemen'de iktidarı elinde bulunduran Husi hareketi, Filistin halkına destek olmak için İsrail işgali altındaki limanlara girişi yasaklamı...
Yemen'de iktidarı elinde bulunduran Husi hareketi, Filistin halkına destek olmak için İsrail işgali altındaki limanlara girişi yasaklamıştı. Bu yasağı ihlal ederek İsrail'le ticaret yapan gemilerin Kızıldeniz'den geçişini engelleyen Husiler, son olarak bir Türk şirkete ait gemiyi hedef aldı.
İstanbul merkezli Oras Denizcilik'e ait "Anadolu S" adlı dökme yük gemisi, Yemen'in Muha kentinin 46 kilometre batısında Husi füzelerinin hedefi oldu.
Yemen Silahlı Kuvvetleri, saldırıyı şu açıklamayla duyurdu:
"Anadolu S'yi birkaç hassas balistik ve deniz füzesiyle hedef aldık ve Allah'a şükür isabetli bir saldırı gerçekleştirdik. Gemi, deniz kuvvetlerinin uyarılarına cevap vermediği ve sahibi olduğu şirketin giriş yasağı kararını ihlal ettiği için hedef alındı."
Oras Denizcilik'se füzelerin gemiye isabet etmediğini açıkladı:
"Yapılan bu füze saldırısı, gemimizden uzakta açıkta denize düşmüş, herhangi bir ciddi yaralanma ya da can kaybı yaşanmamıştır. Saldırının hemen ardından Anadolu S gemisi, hasar almadan güvenli bir alana yönlendirilmiş ve gerekli önlemler alınmıştır."
Gemi İsrail'i 3 defa 'teğet' geçmiş
Şirketten yapılan açıklamada Husiler tarafından paylaşılan "gemi İsrail işgali altındaki Filistin limanlarına girdi" bilgisine değinilmedi.
Anadolu S gemisinin rota bilgileriyse dikkat çekiyor. Uzun süre Rusya ile Türkiye arasında yük taşıyan geminin 29 Eylül-13 Kasım tarihleri arasında Mısır ve Türkiye hattında 3 sefer yaptığı görülüyor.
Geminin izlediği İskenderiye-İstanbul rotası yakınında yer alan Filistin ve İsrail'de herhangi bir limana giriş yaptığına dair resmi bilgi yok.
Şirket Binali Yıldırım'a yakınlığıyla tanınıyor
Oras Denizcilik eski Başbakan Binali Yıldırım'ın ailesinin dolaylı olarak kontrol ettiği şirketlerden biri olarak biliniyor.
Binali Yıldırım'ın oğlu Erkam Yıldırım’ın hissedarı olduğu Nova Warrior adlı şirketin adresi International Maritime Organization (IMO) kayıtlarında, Oras Denizcilik olarak görünüyor.
Türkiye'de resmi kayıtlara göre Oras Denizcilik ile Erkam ve Bülent Yıldırım’ın bir bağlantısı yok. Ama Paradise Papers olarak bilinen Malta kayıtları Oras Denizcilik ile Erkam Yıldırım’ın ortak çalıştığını gösteriyor.
Nitekim Oras Denizcilik 2017 yılında Cumhuriyet'in Paradise Papers haberine erişimin engellemesini talep etmiş, mahkeme de kabul etmişti.
Şirket aynı dönemde astronomik oranda büyüme kaydetti. TOBB'un aktardığı verilere göre Oras Denizcilik sadece 2016-2018 yılları arasında yüzde 664 oranında büyüdü.
1997 yılında kurulan şirketin son yıllarda kamuoyuna yansıyan işi Oruç Reis oldu. Akdeniz’de doğalgaz arama faaliyetleri yürüten ve Türkiye’nin dış politikada yaşadığı gerilimlerin merkezinde yer alan geminin işletmesini bir süre Oras Denizcilik yaptı.
Oras Denizcilik'in resmi kayıtlardaki patronu Salih Zeki Çakır, 2018 yerel seçimlerinde İstanbul adayı olan Binali Yıldırım’a "Denizcilik Üstün Hizmet Beratı" vermişti. Çakır ayrıca Yalova’da kurulu Sefine Tersanecilik’in de ortaklarından.
İsrail'e ticarete 'Filistin' kılıfı
AKP-MHP iktidarı İsrail'e ticareti durdurmak için Gazze'nin 9 ay boyunca bombalanmasını, 34 binden fazla Filistinlinin öldürülmesini bekledi. Gümrükler İsrail'e 5 Mayıs'ta kapatıldı ama eş zamanlı olarak Filistin'e ihracat savaş koşullarına rağmen astronomik oranlarda arttı. Bu da İsrail'e ticaretin Filistin postunda sürdürüldüğü yönünde yorumlandı.
Her ay açıklanan dış ticaret verileri İsrail'e ihracatın dolaylı yollardan sürdüğü tezini güçlendiriyor.
TÜİK'in açıkladığı son ticaret verilerine göre, sadece bir ayda Türkiye'den Filistin'e yüzlerce bina inşa etmeye yetecek demir ve çelik gönderildi, aynı dönemde Filistin'in dikenli tel "ihtiyacı" da rekor kırdı.
Ticaret Bakanlığı Filistin'e ihracatın 6 ayda yüzde 1400 artmasına veri sistemindeki değişikliğin neden olduğunu savunuyor. (SOL.ORG)
Hiç yorum yok