İstanbul Büyükşehir Belediyesi, “Kabataş Transfer Merkezi” olarak sunulan Martı Projesi için 28 Temmuz’dan itibaren iskelenin kapatılacağı...
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, “Kabataş Transfer Merkezi”
olarak sunulan Martı Projesi için 28 Temmuz’dan itibaren iskelenin
kapatılacağını ilan etti. Proje, denize dolgu ve kıyı çizgisine martı şeklinde
bir yapı öngörüyor. Dolmabahçe-Fındıklı kara ulaşım trafiği beton dalış
tünelleriyle yeraltına alınıyor. Kabataş’a 83 bin metrekarelik beton bir meydan
yapılıyor.
Belediyenin allayıp pulladığı, Kadir Topbaş’ın “ustalık
eseri” olarak nitelediği proje hakkındaki gerçekleri Politeknik 11 maddede
açıkladı ve “Kabataş Martı Projesi bir beton rant projesidir. Bu ranta, inşaat
şirketlerinin-İBB’nin kârına halk ortak değildir. Bu proje derhal
durdurulmalıdır. Kabataş’ta halkın ulaşım ve yaşam hakkı gasp edilemez:
#KabataşaDokunma” dedi.
İşte 11 maddede Kabataş Martı Projesi’nin teknik gerçekleri…
1) Kabataş ulaşım ağı içerisinde iskelelerin yenilenmesi için
denizin doldurulmasına ihtiyaç yok. Kabataş iskelelerinde kapasite aşımı söz
konusu değildir, mevcut iskelelerin rehabilitasyonu, Kabataş’ta daha etkin bir
ulaşım ağı için yeterlidir.
2) Mevcut yapıların, yanaşması öngörülen deniz ulaştırma
araçlarına uygunluğu yapısal açıdan irdelenmeli, gerekirse güçlendirme
yapılmalıdır ancak Kabataş iskelesini halihazırda kullanan ve kullanacak olan
ulaşım araçları göz önüne alındığında büyük yanaşma kuvvetleri doğuracak
boyutta araçlar değildir. Kabataş’taki mevcut iskelelerin rehabilitasyonu
ulaşım güvenliği için de yeterlidir.
3) Kabataş İskelesi’nde amaç iyileşme veya kapasite artırımına
gitmek ise mevcut vaziyet planını bozmayacak ve denize ötelenmeyecek şekilde
açık tip yapıların yapılması mümkün. Kapalı tipte ısrar edildiğinde yani denize
dolgu yapıldığında deniz kıyıdan belirli bir mesafe ötelenecektir. Bu durum
deniz canlılarının geçiş bölgesi Boğaz’ın ekosistemine zarar verir.
4) Kabataş bölgesi deprem bölgesi sınırları içindedir.
Kabataş’taki “ustalık projesi” beton dolgu alan projesidir. Bu proje sıvılaşma
riski taşıyan zemin üzerine inşa edilecektir. Olası bir depremde deniz dolgusu
oturacak ve çökecektir. Kıyı ve Deniz Yapılarında Deprem Teknik Yönetmeliği’nde
deprem riski yüksek olan bölgelerde dolgu tipi rıhtım ve ağırlık tipi deniz
yapılarının yapılmaması belirtilmektedir.
5) Rehabilitasyon için Kabataş İskelesi’nin topyekün
kapatılması gerekmez. Çalışmalar etap etap ilerleyebilir. Transfer merkezi
adıyla halka tanıtılan proje martı şeklinde çelik konstrüksiyon iskeleler,
yeraltı dalış tünelleri, otopark gibi Kabataş kıyısında geri dönüşü olmayacak
büyüklükte yapılar içeren bir mega inşaat hazırlığıdır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi
Başkanı Kadir Topbaş bu mega inşaatın rantında payı olmayan halkın iki hafta
içinde evi, işi, yaşamı için kullandığı Kabataş’tan yok olmasını istemektedir.
6) Projenin Transfer Merkezi olarak tanımlanması aslı olmayan
bir propagandadır. Kabataş halihazırda/mevcut haliyle bir transfer merkezidir.
Deniz, metro ve kara ulaşımının buluşma noktasıdır. Martı Projesi’yle yapılan
83 bin metrekarelik beton yapıların bulunduğu beton meydan inşasıdır.
7) Yayalar ile ulaştırma araçları arasında bağlantı kurulması
için devasa dolgu alanlara ihtiyaç yoktur. Ulaştırma araçları arasındaki trafik
geçişlerinin yaya bazlı düzenlenmesi, kaldırım geçişlerinin engelsiz olması
Kabataş’da mevcut sıkıntıların çözümü için yeterlidir.
8) Projede belirtilen Dolmabahçe ve Fındıklı arasında trafiğin
beton dalış tünelleriyle yeraltına alınması düzenlemenin yaya odaklı değil,
araç odaklı yapıldığının göstergesidir. Yayaları trafikten kurtarmak yerine
kara ulaştırma araçlarının duraklarını dalış tünelleri içine -Taksim
Meydanı’nda olduğu gibi- konumlandıracak, yayaları hızlandırılmış trafiğe maruz
bırakacaktır.
9) Martı projesi yeraltı yapıları yani yeraltında otopark ve
yeraltı galerileri barındırmaktadır. Yeraltı yapıları yerüstünde doğal bir park
dokusuna imkan tanımayan yapay ve beton bir meydanın garantisidir.
Betonlaştırılan Taksim Meydanı’nda olduğu gibi yalnızca saksılara daraltılmış
peyzaj çalışmaları olacaktır.
10) Karaköy-Kabataş kıyı çizgisindeki dönüşüm Karaköy-Fındıklı
arasında yapılmakta olan ve kıyıyı halka kapatan Galataport Projesi’yle
başlatılıp Martı Projesi’yle sürdürülmek istenmektedir. Projeler kıyı
gerisindeki yerleşim alanlarını ve dolayısıyla halkı etkilemektedir, halkı
yerinden edecektir.
11) Kabataş konumu gereği Boğaz’da tarihi kıyı çizgisinin
parçasıdır. Martı şeklinde mimari açıdan nitelik taşımayan, yapay ve beton bu
proje Kabataş’ın tarihi dokusuna zarar verecektir.
İBB oldubitti ulaşım projesini açıkladı, Kent Savunması
Kabataş’ı savunmaya çağırdı
İBB, Kabataş İskelesi’ni kapatacağını sonunda duyurdu.
Duyuru üzerine açıklama yapan İKS, İBB’nin hukuksuz bir şekilde başlatacağı bu
projenin bir ucubeden ibaret olduğunu belirterek herkesi Kabataş’ı savunmaya
çağırdı.
Kulaktan kulağa yayılan ve motorcuların, vapur
çalışanlarının söylemlerinden Kabataş İskelesi’nin “Kabataş Meydan Düzenlemesi
Transfer Merkezi ile İskelelerin Yenilenmesi İnşaatı” kapsamında kapatılacağı
öğrenilmiş, İstanbul Kent Savunması (İKS) hemen harekete geçerek bir basın
açıklamasıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) ne zaman İstanbul halkına
haber vereceğini sormuştu.
Bayramın ikinci gününde Kabataş İskelesi’ne yerleştirdiği
dev panoyla duyuran ancak hiçbir resmi açıklama yapmayan İBB, 8 Temmuz’da
İstanbul halkına iskelenin kapanacağını duyurdu. İBB’nin önce dev pano asarak
ardından resmi açıklama yaparak duyurduğu ve İstanbul halkına sormaya gerek
dahi duymadığı oldubitti projesine İKS’den açıklama geldi.
‘Yine ulaşım projesi kılıklı ucube’
Açıklamasında İBB Başkanı Kadir Topbaş’ın “ustalık
dönemi”nde projeyi önce gayrı resmi söylentilerle ısıtmaya çalıştığını,
İstanbullular’ın Beyaz Masa’ya yaptığı başvuruları cevapsız bıraktığını
belirterek İBB’nin küçük kurnazlıklarla hukuksuz bir inşaata başşlama telaşında
olduğunu ifade etti. “Yıllardır on binlerce insan için alışkanlık haline gelen
bir ulaşım aksının iki hafta gibi kısa bir süre içinde değiştirilmeye zorlanmasının
büyük mağduriyetler yaratacağı açık” diyen savunması projenin askıya
çıkmadığını ve böylece halkın, mimar-mühendis odalarının ve uzmanların
bilgisine sunulmadığının altını çizdi.
#KabataşaDokunma
#KabataşaDokunma etiketiyle herkesi dayanışmaya çağıran İKS,
“Gelin İstanbul’a böyle bir kötülüğü yapmalarına, Kabataş’ı beton çölüne
çevirmelerine izin vermeyelim! Kamu idaresi görüntüsü altında İstanbul’a
kıymaya doymayanlara karşı, İstanbul’a; Kabataş’a sahip çıkalım!” diyerek
açıklamasını sonlandırdı.