2010 Eylül tarihli sözleşmede, körfez köprü geçiş ücreti
olarak belirlenen 35 dolarlık bedel için 2008 yılı baz alınmış. Ücret her yıl
ABD’deki tüketici fiyatları endeksindeki artış kadar yükseliyor. Haziran sonu
39 dolara ulaşan rakam yıl sonunda 40 doları bulacak.
Bugün uygulanan 25 dolarlık (88.75 TL) geçiş ücreti ile 40
dolar arasındaki 15 dolarlık farkı devlet firmaya ödeyecek. Günlük geçen araç
sayısı 40 binden az olursa da eksik geçen araç başına devlet firmaya 40 dolar
verecek.
OSMAN Gazi Köprüsü’nü de içine alan Gebze-İzmir otoyoluna
ait sözleşme hükümlerine göre; sadece geçmeyen araçların değil, geçen araçlara
ait ücret farkı da kamusal yükümlülük olarak kabul edilmiş. Sözleşmede
garantilerin esas olduğu 35 dolarlık ücret ise 2008 yılına ait.
Hükümlere göre, geçiş ücreti bazı bu yıl sonunda 40 dolar
olacak. Geçiş ücreti işletmeci tarafından indirilirse fark Hazine’yi
ilgilendirmeyecek.2010 Eylül tarihli sözleşmeye göre, köprü geçiş ücreti olarak
belirlenen 35 dolarlık bedel için 2008 yılı baz alınmış.
Buna göre eğer daha sonraki yıllarda sözleşmeye değişik bir
hüküm getirilmediyse, 2008 yılındaki 35 dolarlık ücretin her yıl ABD’deki
tüketici fiyatları endeksindeki artış kadar artırılması gerekiyor. Bu hesaba
göre de, Haziran 2016 itibariyle 39.05 dolar ediyor.
Yıl sonuna da 40 doları bulacak. Köprü açılışında belirlenen
ve bugün uygulanan 88.75 TL’lik geçiş ücreti KDV hariç 25 dolara denk geliyor.
39-40 dolarlık geçiş ücreti yüksek bulunarak aşağı çekilen geçiş ücreti
nedeniyle hasılatı düşürücü bu durumda da geçen araç başına 14-15 dolarlık fark
da Hazine tarafından ödeyecek.
2008’de yapılan yasal düzenleme ile ‘ücretin, yararlananlar
tarafından tamamen veya kısmen ödenmesi mümkün olmayan projelerde’, idare
tarafından görevli şirkete tamamen veya kısmen katkı payı ödeme yapılabilmesi
sağlandı.
Böylece, örneğin günde ortalama kabaca 10 bin araç geçişi
olsa; devlet bunun için araç başına 15 dolardan yılda 55 milyon dolar geçen
araçlar için fark (katkı payı), geçmeyen 30 bin araç için de her biri için 40
dolardan yılda 432 milyon dolar da hasılat garantisi ödeyecek.
Bu varsayıma dayanan örnekte, toplam yıllık ödeme ise 486
milyon dolar olacak. Konsorsiyum yetkilileri, Osman Gazi Köprüsü dahil açılışı
yapılan ilk etabın (Gebze-Orhangazi) maliyetinin 2.7 milyar dolar olacağı ilan
etmişlerdi. İzmir’e uzanan diğer etap otoyollarla birlikte toplam 6.3, milyar
dolar maliyeti olan projeye 5 milyar dolar finansman, Hazine garantisi altında
sağlandı.
Osmangazi ücretli olunca trafik azaldı. İZMİT Körfezi’nde
yapımı tamamlanarak 30 Haziran’da törenle açılan Osmangazi Köprüsü’nde ücret
alınmaya başlanınca geçişler azaldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın
açılış töreninde bayram tatili süresince ücret olacağını müjdelediği Osmangazi
Köprüsü’nde, selfie çektirenlerin de akın etmesiyle trafik kilitlendi. Bayram
süresince ücretsiz olan köprüden, ücret alınmaya başlanana kadar 965 bin araç
geçtiği açıklandı.
ÜCRET ALINMAYA BAŞLANINCA TENHALAŞTI
Osmangazi Köprüsü’nden geçişler, 11 Temmuz pazartesi saat
07.00’den itibaren ücretli oldu. Gişeleri körfezin Altınova tarafından olan
Osmangazi Köprüsü’nden İstanbul yönüne giden araçlar tek seferde hem köprünün,
hem de köprüye gelirken kullandıkları otoyolun ücretini ödüyor.
Bursa yönüne giden araçlar ise köprünün parasını ödedikten
sonra devam ettikleri otoyol için çıktıkları turnikelere göre ayrı ücret
ödüyor. Ücretli geçişin başlamasıyla tenhalaşan Osmangazi Köprüsü’nde bugün
saat 12.50 ile 13.50 saatleri arasında İstanbul yönüne 316 araç, Bursa yönüne
297 araç geçiş yaptı. Bir saatlik sürede geçen toplam 613 araçların büyük
çoğunluğunu otomobiller oluştururken TIR ve kamyon sayısının azlığı dikkati
çekti.Eskihisar ile Topçular arasında 14 feribot karşılıklı olarak sefer
yapmaya devam ederken, feribotlar doldukça kalkış ve feribotlara olan ilginin
azalmadığı görüldü. Otomobil sürücüleri, köprüden geçişin 88.75 TL olduğunu,
feribotla gidiş-geliş ücretinin ise 100 TL olduğunu belirterek, ekonomilerini
düşünerek feribotu tercih ettiklerini söyledi.