TBMM'de Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet
Arslan hakkında gensoru verildi. Oylamada gensorunun gündeme alınması
reddedilirken bakanlık hakkında vahim iddialar ortaya atıldı.
Parti grubu adına
konuşan CHP'nin ekonomi kurmaylarında Faik Öztrak, Karayollarının pazarlık
usulüyle açtığı 63 ihalenin 56’sı “doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya
mal kaybı tehlikesi” istisnasıyla gerçekleştiğine dikkat çekti. Bu istisnaya
göre açılan ihalelerin toplam tutarı 12 milyar 599 milyon 319 bin 428 lira, 77
kuruş olduğunu söyleyen Öztrak, "Türkiye’de bu yıl içinde herhangi büyük
bir doğal afet mi oldu? Yoksa bu yıl ABD ’yi harap eden Harvey ve İrma
kasırgaları bizim sahillere uğradı da biz mi bilmiyoruz?" diye sordu.
Öztrak, 2017'de her 100 liralık ihalenin 36 lirasının iktidara yakın bir
işadamına verildiğini kaydetti.
CHP Grup Başkanvekilleri Engin Altay, Levent Gök ve Özgür
Özel imzasıyla “Kamu ihaleleri ile ilgili kanuni sorumluluğun yerine
getirilmediği” ve “Kamunun zarara uğratılmasına sebebiyet verdiği” iddiasıyla
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan hakkında gensoru verdi.
Gensoru, yapılan oylamada gündeme alınmadı. Ancak ortaya önemli iddialar
atıldı.
CHP Grubu adına konuşan Tekirdağ Milletvekili iktisatçı Faik
Öztrak, ihalelere ilişkin önemli açıklamalarda bulundu.
Öztrak’ın konuşmasının satırbaşları şöyle:
AKP KANUNU KENDİSİNE UYDURDU
AKP iktidarı 2003'ten bu yana 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu'nu 42 kez değiştirdi. Adalet ve Kalkınma Partisi her dört ayda bir ihale
kanununu değiştirerek, kanuna uymak yerine, kanunu kendisine uydurdu.
İhale Kanunu'nun 18. Maddesine göre üç ihale yöntemi var:
a.Açık ihale usulü,
b.Belli istekliler arasında ihale usulü,
c.Pazarlık usulü
İhale Kanunun 5. Maddesinde ise kamunun yapacağı ihalelerde
uygulanması gereken temel yöntemlerin “açık ihale” ve “belli istekliler
arasında ihale” olduğu açıkça belirtiliyor.
Kanun koyucu kamu kaynağı kullanan idare, ihaleleri mümkün
olduğunca herkese açık yapsın, rekabet koşullarını sağlasın, tüyü bitmemiş
yetimin kör kuruşu heba olmasın, kamu kaynakları etkin ve verimli kullanılsın
diyerek bu iki yöntemi zorluyor.
PAZARLIK USULÜ ÇOK ÖZEL KOŞULLARDA UYGULANIYOR
Pazarlık usulü ile ihale ise çok özel koşullarda
uygulanabilecek istisnai bir yöntem. İdare ancak bu özel koşullarda pazarlık
usulü ile ihale açabiliyor.
SUİSTİMAL EDİLDİĞİ GÖRÜLÜYOR
Kanun koyucunun vatandaşın can ve mal güvenliğini düşünerek
verdiği özel iznin, son dönemde, Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarı tarafından
suistimal edildiği görülüyor.
PAZARLIK USULÜ İHALE PATLADI
Kamunun bu yöntemle yaptığı ihalelerin tutarı 2016'da yüzde
86 artarken; bu yılın ilk altı ayında pazarlık usulüyle yapılan ihalelerin
tutarı, geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 175 artarak 16,8 milyar TL'ye
sıçramış.
Yılın ilk altı ayında pazarlık usulüyle yapılan ihalelerin
yüzde 81'i Kanunun 21. Maddesinin (b) fıkrasına dayanılarak yapılmış.
Peki kanunun tanıdığı bu özel istisna neden istismar
ediliyor? Cevap yine 21. Madde de. İdare ilana çıkma zorunluluğu olmadan en az
üç firmayla pazarlığa oturabiliyor. İktidara yakın “sen, ben bizim oğlan
firmalara” ihaleyi verebiliyor.
BU YÖNTEM EN ÇOK
ULAŞTIRMA BAKANLIĞI KURUMLARINDA
Son dönemde bu istismarın en çok yapıldığı kurum ve
kuruluşların, T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına bağlı olduğu
dikkati çekiyor.
9 AYDA KARAYOLLARI PAZARLIK USULÜYLE GERÇEKLEŞTİRDİĞİ YAPIM
İHALESİNİN TUTARI 13 MİLYAR TL
Bu yılın ilk dokuz ayında sadece Kara Yollarının “pazarlık
usulüyle” gerçekleştirdiği yapım ihalelerinin tutarı; 13 milyar 577 milyon 486
bin 731 lira ve 83 kuruş. Yani eski parayla yaklaşık 14 katrilyon TL.
“DOĞAL AFET, SALGIN, CAN VE MAL KAYBI TEHLİKESİ”
İSTİSNASIYLA…
Karayollarının pazarlık usulüyle açtığı 63 ihalenin 56'sı
“doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi” istisnasına
dayanarak gerçekleştirilmiş.
İHALELERİN TOPLAM TUTARI 12,5 MİLYAR TL
Bu istisnaya göre açılan ihalelerin toplam tutarı 12 milyar
599 milyon 319 bin 428 lira, 77 kuruş. Bir diğer ifadeyle pazarlık usulüyle
yapılan ihale tutarının yüzde 93'ü 21. Maddenin “doğal afet, salgın hastalık”
fıkrası kapsamında gerçekleşmiş.
HARVEY VE IRMA TÜRİYE SAHİLLERİNE Mİ UĞRADI?
Türkiye'de bu yıl içinde herhangi büyük bir doğal afet mi
oldu? Yoksa bu yıl ABD 'yi harap eden Harvey ve İrma kasırgaları bizim
sahillere uğradı da biz mi bilmiyoruz?
İKTİDARA YAKIN MÜTEAHHİTLER ÖN SIRALARDA
Bakanlığa bağlı kurumların açtığı bu ihaleleri kimlerin
aldığına baktığımızda ise iktidar partisine yakınlığıyla bilinen müteahhitlerin
ön sıralarda olduğunu görüyoruz. Karayollarının yıl içerisinde pazarlık
usulüyle verdiği 13,6 milyar TL'lik ihalenin yüzde 61'i, yani en az 8,3 milyar
TL 'lik kısmı, kamuoyunda hükümete yakın veya havuz müteahhitleri olarak bilinen
firmalara dağıtılmış. Milletimizin iffetli analarına ettiği edepten yoksun
lafla meşhur bir iş adamına, sadece bu yıl, Karayollarının pazarlık usulüyle
verdiği iş miktarı 1,1 milyar TL.
HER 100 LİRALIK İHALENİN 36 LİRASI BU İŞADAMINA VERİLMİŞ
Yine Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları aynı iş adamına
yıl içerisinde pazarlık usulüyle 1,7 milyar TL tutarında iş vermiş. Söz konusu
iş adamına, sadece bu yıl, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme bakanlığına
bağlı iki kurumun pazarlık usulüyle verdiği ihale tutarı toplam 2,8 milyar
TL'yi buluyor. Bu iş adamının 2017 içerisinde T.C. Ulaştırma, Haberleşme ve
Denizcilik Bakanlığı'ndan aldığı ihalelerin toplam tutarı ise 7,9 milyar TL.
İktidara yakın bu müteahhitin 2017 içerisinde aldığı her 100 liralık ihalenin neredeyse
36 lirası, İhale Kanunu istismar edilerek verilmiş.
DEVLET SIRRI MUAMELESİ
Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığının her nedense
açtığı ihalelere devlet sırrı muamelesi yapma gibi bir alışkanlığı var.
İhaleler konusunda bilgi edinmek amacıyla sorulan sorulara cevap verilmiyor.
Milletin parasını kullanan iktidar bunun hesabını vermeyecek de neyin hesabını
verecek. Milli iradenin temsilcisi Meclisimiz, milletin kör kuruşu heba
olmasın, tüyü bitmedik yetimin hakkı yenmesin diye bu kanunlarını çıkarıyor.
Eğer birileri TBMM'nin çıkardığı bir kanuna uymuyorsa kanuna karşı hile yapıyorsa
bunu yapanların hesap vermesi lazım.”
ULAŞTIRMA BAKANI:1 KİLOMETREDE BİR SONDAJ YAPIYORUZ
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan,
“Kamu İhale Kanunu dahil olmak üzere bütün mevzuatlar çerçevesinde özellikle
saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliliği ve kamuoyu denetim
ilkelerini en önemlisi de kamu yararını gözeterek iş yapıyoruz” dedi.
Ulaştırma Bakanı Arslan ise iddialara şu karşılığı verdi:
Heyelanlar, seller, yeraltı suları, göçükler, ölçülenden
daha zayıf zeminler önceden öngörülemeyebilir çünkü 500 metrede, 1 kilometrede
bir sondaj yapıyorsunuz, işe girdiğiniz zaman görüyorsunuz ki her 1 metresinde
zeminin yapısı değişebiliyor. İşte böyle olunca da ihale ettiğiniz,
başladığınız bir işte öngörmediğiniz şeyler çıkınca onları bir an önce bitirmek
için istisnai yollara başvurmanız gerekir.
Burada özellikle söylendi ‘Bu bir usul oldu, bu bir yol
oldu' diye. Usul olmadığını, yol olmadığını size birkaç rakamla ifade edeyim.
Son iki yılda yaptığımız ihale toplamı 4.440. Belki de birilerinin seksen yılda
yaptığı ve bu 4.440 ihaleden sadece 139’u bu yöntemle yapılmıştır. 21’inci
madde kapsamında 139 ihale yapmışız, 139 ihaleye 362 farklı firma davet
etmişiz, 362… Ve bunların 109 tanesi bu ihaleleri kazanmış.” (SÖZCÜ)