Bir kuşak geri kaldı
Hacettepe Üniversitesi’nden Prof. Ekber Şahin ve Dr. Çiğdem
İş Güzel, 4+4+4 uygulamasının başladığı 2012-2013 eğitim-öğretim yılından
itibaren 4 dönem 2 bin 81 öğrencinin akademik gelişimini izledi. Tespitler
şöyle: İlkokula 69 aydan önce başlayan öğrenciler matematik, Türkçe ve hayat
bilgisinde geri kaldı. Bu durum iki yıl süresince değişmedi. Öğrencilerin
önemli bir kısmı birinci sınıfın gerektirdiği hazırbulunuşluğa sahip olmadan
okula başladı. İlk üç aydaki uyum süreci etkili olamadı. Bireyselleştirilmiş ve
farklılaştırılmış öğretim uygulamalarına yer verilmedi. Öğretmenlerin mesleki
yeterlikleri bu süreçleri gerçekleştirecek durumda değildi…
Eğitim sistemini yeniden düzenleyen ve uzmanların tüm
uyarılarına karşın getirilen 4+4+4 düzenlemesi ile birinci sınıfa 69 aydan
küçük başlayanlar, büyük yaş grubuna göre akademik olarak geride kaldı. 69
aydan büyük ve küçük olan öğrencilerin ilkokula hazır bulunuşluk durumları ve
iki yıllık süre içindeki akademik gelişimleri karşılaştırıldı. Araştırma
sonuçları 69 aydan küçük olan grubun araştırmaya konu edilen alanların ve alt
alanların tümünde büyük yaş grubuna göre tüm dönemlerde dezavantajlı olduklarını
ortaya koydu.
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana
Bilim Dalı öğretim üyeleri Prof. Dr. Ali Ekber Şahin ve Dr. Çiğdem İş Güzel,
eğitimde 4+4+4 düzenlemesi olarak bilinen uygulamanın başladığı 2012-2013
öğretim yılında birinci sınıfa başlayan 2 bin 81 öğrencinin akademik
gelişimlerini boylamsal araştırma yöntemi kullanarak dört dönem izlediler.
Elde ettikleri sonuçları Educational Policy Analysis and
Strategic Research adlı derginin 2018 yılı ikinci sayısında makale olarak
yayımladılar. Araştırmada 2012-2013 öğretim yılında birinci sınıfa başlayan
öğrencilerin yaşlarının dağılımının 60 ay ile 84 ay gibi geniş bir aralıkta yer
aldı.
Şahin ve İş Güzel’in araştırmasında, ilkokula 69 aydan önce
başlayan öğrencilerin okula başlama aşamasında öğrencilerin hazır bulunuşluk
düzeylerinin dikkate alınmadığı, bu durumun izleyen dönemlerde öğrencilerin
akademik başarılarına olumsuz yansıdığı vurgulandı.
Bu öğrencilerin Matematik, Türkçe ve Hayat Bilgisi’nin alt
alanlarındaki akademik gelişimlerinin 69 aydan büyük başlayan öğrencilere göre
daha düşük, aradaki farkın ise anlamlı olduğu ifade edildi. Küçük yaş
grubundaki öğrencilerin aleyhlerine olan bu durumun iki yıl süresince
değişmedi. Bu öğrenciler için gerekli destekler sunulmaması durumunda izleyen
yıllarda öğrencilerin daha fazla gelişimsel problemle yüz yüze kalacağı
belirtildi.
Destek gerekiyor
Araştırmanın sonuçlarından önemli saptamalar şöyle:
69 aydan küçük başlayan öğrencilerin gelişimleri tüm
dönemlerde büyük yaş grubunun gerisinde kaldı. Sınıfla toplu öğretim
geleneğinin yer edindiği eğitim sistemimizde küçük yaş grubundaki öğrenciler
ihmal edildi. Okulun ilk üç ayında uygulanan uyum süreci etkili olamadı. Onlar
için uygulanması gereken bireyselleştirilmiş ve farklılaştırılmış öğretim
uygulamalarına yer verilmedi. Çünkü öğretmenlerin mesleki yeterlikleri bu
süreçleri gerçekleştirecek durumda değildi.
İlkokula 69 aydan önce başlayan öğrencilerin birinci sınıfa
bilişsel gelişimin bilişsel kavramlar, ses ayrımı, pasif sözcük dağarcığı ve
metin anlama alanlarında sahip olmaları gereken özelliklere 69 ay ve üstü yaşta
başlayanlara göre daha düşük düzeyde sahip olduğu tespit edildi.
Küçük yaş grubunda bulunan öğrencilerin önemli bir kısmı
birinci sınıfın gerektirdiği hazır bulunuşluğa sahip olmadan okula başladı.
Birinci sınıfın ikinci döneminde öğrencilerin Matematik
dersi “Sayılar”, “Geometri” ve “Ölçme” alt alanlarında, Türkçe dersi
“Dinlediğini Anlama”, “Okuduğunu Anlama” ve “Sözcük Dağarcığı” alt alanlarında,
Hayat Bilgisi dersi “Kurallar Bilgisi” ve “Kavramlar” alt alanlarında
gelişimleri değerlendirildi. Hazır bulunuşlukları büyük yaş grubuna göre
dezavantajlı olan küçük yaş grubu belirtilen bu üç alanın sekiz alt alanının
tamamında akademik gelişimlerinin diğer gruba göre oldukça geride kaldığı
tespit edildi.
Araştırma kapsamındaki öğrencilerin Matematik, Türkçe ve
Hayat Bilgisi alanlarında belirtilen sekiz alt alandaki gelişimleri ikinci
sınıfın birinci ve ikinci dönemlerinde de izlendi. Tüm bu dönemlerde de alt
alanların tamamında küçük yaş grubunun akademik gelişiminin büyük yaş grubunun
oldukça gerisinde kaldığı gözlendi.