Al Araby, IŞİD petrolünün IKBY ve Türkiye üzerinden İsrail’e satışını belgeledi.
Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in “IŞİD 40 ülkeden finansal destek alıyor, aralarında G20 üyeleri de var” çıkışının ardından dünyanın dikkati IŞİD petrolüne çevrildi. Bağış ve fidye gelirleri azalan IŞİD’in en büyük kaynağına dönüşen petrolü nasıl ürettiğini ve pazarladığını araştıran Londra merkezli Al Araby Al Jadeed gazetesi, Irak istihbaratından bir albayın verdiği bilgileri okuyucularıyla paylaştı. Cumhuriyet'in aktardığı habere göre, Irak Kürdistan Bölgesel Yönetimi (IKBY) güvenlik yetkilileri, Türkiye ile IKBY arasındaki İbrahim Halik Sınır Kapısı çalışanları ve IŞİD petrolünü alan petrol şirketlerinden bir yetkilinin de doğruladığı belirtilen hikâye şöyle:
En ünlü aracı Ferid
IŞİD’in Irak ve Suriye’de ele geçirdiği topraklarda bulunan petrol sahalarında üretim gün doğumundan batımına dek sürüyor. Petrol yüklü tankerler Musul’un 88 kilometre doğusundaki Zaho’ya gidiyor. Kente tek seferde 70 ila 100 tanker ulaşıyor. Aralarında Türkler ve İranlıların da olduğu Suriyeli ve Iraklı Kürt kaçakçılar tarafından karşılanıyorlar. Sevkıyatttan sorumlu kişi petrolü en yüksek teklifi sunan tarafa satıyor. Alıcı ücretin yüzde 10 ila 25’ini peşin, kalanını daha sonra ödüyor. Şoförler tankerleri Türkiye’ye geçiş izni olan başka şoförlere devrediyor, kendileri boş tankerlerle IŞİD bölgelerine dönüyor. Bu alışveriş Zaho’nun çevresinde telefonla kararlaştırılan alanlarda yapılıyor. Sınırı geçmeden önce kaçakçılar ham petrolü iptidai biçimde rafine ettiriyor. Zira Irak hükümetinden ruhsatsız ham petrolün Türkiye’ye geçişine izin verilmiyor. Sınır görevlileri, Iraklı kaçakçılık çetelerineden ve özel rafinerilerden büyük rüşvetler alıyor.
Rakka'nın Rockefeller'ları: I ID petrolü nasıl kaçırılıyor
Türkiye’ye giren petrol Silopi’de aracılara teslim ediliyor. En ünlü aracı Dr. Ferid, Hacı Ferid ya da Ferid Amca diye anılan 50’li yaşlardaki bir İsrail- Yunan vatandaşı. Gazeteye konuşan kaynaklar iki koruması ve siyah cipiyle gezen Ferid’in fotoğrafını çekmeye çekindiklerinden, haberde Ferid’in tasvirlerinden hareketle çizilen resim yer alıyor.
IŞİD petrolü Türkiye’ye girdiğinde IKBY petrolünden farksız konuma geliyor. İkisi de “kaynağı belirsiz” yahut “kaçak” olarak satılıyor. İsrail’e petrol ihraç eden 3 şirket, IŞİD petrolünü de Mersin, Dörtyol ve Ceyhan limanlarından İsrail’in Aşdod limanına gönderiyor.
Irak’tan çıkan petrol tankeri sayısı ve gazetenin Şırnak’taki kaynaklarına göre günde ortalama 30 bin varil petrol üreten IŞİD, varil başı 15-18 dolar kâr ederek ayda 19 milyon dolar kazanıyor. Greenwich Üniversitesi’nin raporuna göre, IŞİD’in askeri kazanımları ve Ceyhan limanından petrol ihracatı doğrudan orantılı.
Uluslararası bir petrol şirketinin yetkilisine göre İsrail bu petrolü varili 30 ila 35 dolardan Akdeniz ülkelerine satıyor. Yetkili, “İsrail olmasaydı IŞİD petrolünün büyük kısmı Irak, Suriye ve Türkiye’de kalırdı” diyor. Gazeteye konuşan Rakka’daki bir IŞİD militanı ise İsrail’e kendilerinin değil aracıların petrol sattığını vurguluyor.
IŞİD’in Irak ve Suriye’de ele geçirdiği topraklarda bulunan petrol sahalarında üretim gün doğumundan batımına dek sürüyor. Petrol yüklü tankerler Musul’un 88 kilometre doğusundaki Zaho’ya gidiyor. Kente tek seferde 70 ila 100 tanker ulaşıyor. Aralarında Türkler ve İranlıların da olduğu Suriyeli ve Iraklı Kürt kaçakçılar tarafından karşılanıyorlar. Sevkıyatttan sorumlu kişi petrolü en yüksek teklifi sunan tarafa satıyor. Alıcı ücretin yüzde 10 ila 25’ini peşin, kalanını daha sonra ödüyor. Şoförler tankerleri Türkiye’ye geçiş izni olan başka şoförlere devrediyor, kendileri boş tankerlerle IŞİD bölgelerine dönüyor. Bu alışveriş Zaho’nun çevresinde telefonla kararlaştırılan alanlarda yapılıyor. Sınırı geçmeden önce kaçakçılar ham petrolü iptidai biçimde rafine ettiriyor. Zira Irak hükümetinden ruhsatsız ham petrolün Türkiye’ye geçişine izin verilmiyor. Sınır görevlileri, Iraklı kaçakçılık çetelerineden ve özel rafinerilerden büyük rüşvetler alıyor.