Günlük 40 bin araç garantisi verilen Osman Gazi Köprüsü için
Hazine, bir yıllık sürede 1.5 milyar lirayı işletmeci firmaya ödedi.
İstanbul ile İzmir arasını dokuz saatten 3,5 saate indirmesi
öngörülen Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun kilit noktalarından olan Osman Gazi
Köprüsü, 30 Haziran 2016’da açılmıştı. Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, köprüden
geçiş ücretinin 89 lira olacağını açıklamıştı.
Ancak Arslan, 2016’nın son gününde sürpriz bir kararla,
günde 40 bin araç geçişi garantisi verilen köprüden geçiş ücretinin 65 liraya
düşürüldüğünü duyurmuştu.
Sözcü’den Başak Kaya’nın haberine göre, CHP Kocaeli
Milletvekili Haydar Akar, köprüden son bir yılda günlük ortalama 14 bin aracın
geçtiğini belirterek, “Hazine köprüden geçen 14 bin ve geçmeyen günlük ortalama
26 bin araç için, yaklaşık 1.5 milyar lirayı işletmeci firmaya ödeyecek” dedi.
8 milyon aracın
maliyeti ‘cepten’: Osman Gazi’den ‘garanti’nin yarısı geçmedi
Karayolları Genel Müdürlüğü’nün açıkladığı Osman Gazi
Köprüsü ve bağlantı yollarının 13 aylık verilerine göre, garanti edilen araç
sayısının yarısı geçmedi. Buna göre, 8 milyon araçlık maliyet Hazine’den
karşılanacak.
İstanbul ile İzmir arasını dokuz saatten 3,5 saate indirmesi
öngörülen Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun kilit noktalarından olan Osman Gazi
Köprüsü, 30 Haziran 2016’da açılmıştı. Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, köprüden
geçiş ücretinin 89 lira olacağını açıklamıştı.
Ancak Arslan, 2016’nın son gününde sürpriz bir kararla
köprüden geçiş ücretinin 65 liraya düşürüldüğünü duyurmuştu.
Hürriyet’ten Bülent Sarıoğlu’nun haberine göre Karayolları
Genel Müdürlüğü, CHP’li vekil Onursal Adıgüzel’in Başbakanlık İletişim Merkezi’ne
(BİMER) başvurusu üzerine Osman Gazi Köprüsü ve bağlantı yollarının 13 aylık
verilerini açıkladı.
Osman Gazi Köprüsü’nde geçiş ücreti otomobil, kamyonet ve
minibüsler için 65 lira 65 kuruş, ikinci sınıf minibüs, kamyonet ve otobüsler
için 105 lira beş kuruş, üçüncü sınıf otobüsler için 124 lira 70 kuruş,
dördüncü sınıf kamyonlar için 165 lira 40 kuruş, beşinci sınıf kamyonlar için
208 lira 75 kuruş ve motosikletler için 45 lira 95 kuruş olarak uygulanıyor.
Köprü ve bağlantı yollarını işleten şirketlere devletin araç
garantisi ise otomobil geçişine eşdeğer ücret üzerinden hesaplanıyor.
Karayolları, BİMER aracılığıyla şu bilgiyi verdi: “Sözleşmeye göre ‘Köprü ve
otoyoldaki tüm gişelerden elde edilen gelirlerin toplamı, garanti edilen araç
sayılarına karşılık hesaplanan gelirden düşük olması halinde aradaki fark genel
bütçeden görevli şirkete ödenecektir’ maddesi gereğince senede bir defa
ödenmektedir.”
Verilen bilgiye göre köprüden Temmuz 2016’da 1 milyon 502
bin 420 ücretsiz, 312 bin 607 ücretli, Ağustos 2016’da 482 bin 222, Eylül
2016’da 476 bin 567, Ekim 2016’da 302 bin 86, Kasım 2016’da 278 bin 743, Aralık
2016’da 271 bin 671, Ocak 2017’de 380 bin 814, Şubat 2017’de 408 bin 856, Mart
2017’de 483 bin 885, Nisan 2017’de 546 bin 444, Mayıs 2017’de 649 bin 327,
Haziran 2017’de 698 bin 352 ve Temmuz 2017’de 868 bin 111 otomobil eşdeğeri
araç geçti.
Garantinin yarısı
bile değil
Buna göre, köprü ve bağlantı yollarını 13 ayda 7 milyon 662
bin 105 otomobil eşdeğeri araç kullandı. 2016 yılının ilk altı ayında elde
edilen gelir 194 milyon 776 bin 117 lira oldu.
‘Yap-işlet-devret’ projesinde 12 aylık bilançonun, garanti
edilen 14 milyon 600 bin otomobil eşdeğeri geçişin yarısını bile bulmadığını
belirten CHP’li Adıgüzel, sekiz milyon araçlık maliyetin Hazine’den
karşılanacağını belirtti.
Araç garantisinin günlük 40 bin, yıllık 14 milyon 600 bin
olduğunu, ancak 12 ayda ücretli araç sayısının altı milyon 159 bin 685’te
kaldığını vurgulayan Adıgüzel, “Geçmeyen 8 milyondan fazla aracın parası yine
vatandaşın cebinden çıkacak. Yani, vatandaş talep etmediği hizmetin bedelini
cebinden ödeyecek” dedi.