Günlük 40 bin araç garantisi verilen Osman Gazi Köprüsü için Hazine, bir yıllık sürede 1.5 milyar lirayı işletmeci firmaya ödedi.


İstanbul ile İzmir arasını dokuz saatten 3,5 saate indirmesi öngörülen Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun kilit noktalarından olan Osman Gazi Köprüsü, 30 Haziran 2016’da açılmıştı. Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, köprüden geçiş ücretinin 89 lira olacağını açıklamıştı.

Ancak Arslan, 2016’nın son gününde sürpriz bir kararla, günde 40 bin araç geçişi garantisi verilen köprüden geçiş ücretinin 65 liraya düşürüldüğünü duyurmuştu.

Sözcü’den Başak Kaya’nın haberine göre, CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar, köprüden son bir yılda günlük ortalama 14 bin aracın geçtiğini belirterek, “Hazine köprüden geçen 14 bin ve geçmeyen günlük ortalama 26 bin araç için, yaklaşık 1.5 milyar lirayı işletmeci firmaya ödeyecek” dedi.

8 milyon aracın maliyeti ‘cepten’: Osman Gazi’den ‘garanti’nin yarısı geçmedi

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün açıkladığı Osman Gazi Köprüsü ve bağlantı yollarının 13 aylık verilerine göre, garanti edilen araç sayısının yarısı geçmedi. Buna göre, 8 milyon araçlık maliyet Hazine’den karşılanacak.

İstanbul ile İzmir arasını dokuz saatten 3,5 saate indirmesi öngörülen Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun kilit noktalarından olan Osman Gazi Köprüsü, 30 Haziran 2016’da açılmıştı. Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, köprüden geçiş ücretinin 89 lira olacağını açıklamıştı.

Ancak Arslan, 2016’nın son gününde sürpriz bir kararla köprüden geçiş ücretinin 65 liraya düşürüldüğünü duyurmuştu.

Hürriyet’ten Bülent Sarıoğlu’nun haberine göre Karayolları Genel Müdürlüğü, CHP’li vekil Onursal Adıgüzel’in Başbakanlık İletişim Merkezi’ne (BİMER) başvurusu üzerine Osman Gazi Köprüsü ve bağlantı yollarının 13 aylık verilerini açıkladı.

Osman Gazi Köprüsü’nde geçiş ücreti otomobil, kamyonet ve minibüsler için 65 lira 65 kuruş, ikinci sınıf minibüs, kamyonet ve otobüsler için 105 lira beş kuruş, üçüncü sınıf otobüsler için 124 lira 70 kuruş, dördüncü sınıf kamyonlar için 165 lira 40 kuruş, beşinci sınıf kamyonlar için 208 lira 75 kuruş ve motosikletler için 45 lira 95 kuruş olarak uygulanıyor.

Köprü ve bağlantı yollarını işleten şirketlere devletin araç garantisi ise otomobil geçişine eşdeğer ücret üzerinden hesaplanıyor. Karayolları, BİMER aracılığıyla şu bilgiyi verdi: “Sözleşmeye göre ‘Köprü ve otoyoldaki tüm gişelerden elde edilen gelirlerin toplamı, garanti edilen araç sayılarına karşılık hesaplanan gelirden düşük olması halinde aradaki fark genel bütçeden görevli şirkete ödenecektir’ maddesi gereğince senede bir defa ödenmektedir.”

Verilen bilgiye göre köprüden Temmuz 2016’da 1 milyon 502 bin 420 ücretsiz, 312 bin 607 ücretli, Ağustos 2016’da 482 bin 222, Eylül 2016’da 476 bin 567, Ekim 2016’da 302 bin 86, Kasım 2016’da 278 bin 743, Aralık 2016’da 271 bin 671, Ocak 2017’de 380 bin 814, Şubat 2017’de 408 bin 856, Mart 2017’de 483 bin 885, Nisan 2017’de 546 bin 444, Mayıs 2017’de 649 bin 327, Haziran 2017’de 698 bin 352 ve Temmuz 2017’de 868 bin 111 otomobil eşdeğeri araç geçti.

Garantinin yarısı bile değil

Buna göre, köprü ve bağlantı yollarını 13 ayda 7 milyon 662 bin 105 otomobil eşdeğeri araç kullandı. 2016 yılının ilk altı ayında elde edilen gelir 194 milyon 776 bin 117 lira oldu.

‘Yap-işlet-devret’ projesinde 12 aylık bilançonun, garanti edilen 14 milyon 600 bin otomobil eşdeğeri geçişin yarısını bile bulmadığını belirten CHP’li Adıgüzel, sekiz milyon araçlık maliyetin Hazine’den karşılanacağını belirtti.

Araç garantisinin günlük 40 bin, yıllık 14 milyon 600 bin olduğunu, ancak 12 ayda ücretli araç sayısının altı milyon 159 bin 685’te kaldığını vurgulayan Adıgüzel, “Geçmeyen 8 milyondan fazla aracın parası yine vatandaşın cebinden çıkacak. Yani, vatandaş talep etmediği hizmetin bedelini cebinden ödeyecek” dedi.
Daha yeni Daha eski