Tunceli’nin eğitimdeki başarısında öğretmenlerin payı büyük.
Hem kentte uzun yıllar görev yapıyorlar hem de büyük bir özveri ile
çalışıyorlar. Öğrencilerini motive edip geleceğe hazırlamak için küçük ama
etkili birçok projeye imza atıyorlar.
"Çiçekli üzerinden Hozat’a gideceğiz. Yolda minibüsün
boyunca kar vardı. Hayatımda hiç o kadar kar görmemiştim. Babam, ‘Emin misin
burada kalabileceğine’ dedi. ‘Evet baba, iki değil 5 metre de olsa kalacağım’
demiştim."
Ankara’dan gelen İngilizce Öğretmeni Satı Bağcı dediğini
yaptı. Dört yıldır Tunceli Hozat’ta çalışıyor.
Tunceli’nin eğitimdeki başarısında öğretmenlerin payı büyük.
Hem kentte uzun yıllar görev yapıyorlar hem de büyük bir özveri ile
çalışıyorlar. Ercan Doğan Ortaokulu Öğretmeni Satı Bağcı da bu öğretmenlerden
biri.
"Burada işe yarıyorum, kalmalıyım"
Bağcı, "Tunceli’de
çalışan öğretmenlerin pek çoğu buralı. Farklı illerden gelen benim gibi
öğretmenler illâki var ama pek çoğu kesinlikle kalıyor. Hemen diğer illere
atanan öğretmenler gibi eş özründen sağlık özründen bir iki yılda tayin
almıyor" diyor.
Öğretmenleri kente bağlayan en önemli etken eğitim
koşulları. Sınıflar ortalama 15 kişi, okullarda tam gün eğitim yapılıyor,
öğrenci istekli, velinin de birinci önceliği eğitim. Bağcı da mesleki tatminin çok yüksek olması
nedeniyle dört yıldır Hozat’ta görev yaptığını anlatıyor:
"Öğrenci, öğretmen ve veli profili çok güçlü.
Öğrencileri yakından tanıma ihtimalimiz yüksek. Sadece okulda değil evlerinde
de gidip gözlemleyebiliyoruz. Bana ihtiyacı olan çocukların gözünde o ışığı
görünce ister istemez ben burada işe yarıyorum, kalmalıyım diyorsun."
Tunceli’de öğretmenlerin yüzde 70’i Tuncelili. Göç etmek
yerine kalmayı tercih ediyorlar. Onlardan biri Onur Temürboğa. Üniversiteye
kadar Tunceli Pertek’te eğitim aldı. Elazığ Fırat Üniversitesi’nde okuduktan
sonra kendi deyişiyle doğup büyüdüğü topraklarda Türkçe öğretmenliğine başladı.
Bir süre sonra okul müdürü oldu, son iki buçuk yıldır da Hozat İlçe Milli
Eğitim Müdürlüğü yapıyor.
"Ayın Velisi"
Başka bir kente gitmeyi hiç düşünmediğini anlatıyor:
"Tunceliler kendi kentlerinde çalışıyor. Bunda kültür
ve aile bağlarının etkisi, eğitim aldığı kente minnet borcunu ödemenin etkisi
var. Hozat’ta sinema, tiyatro yok…. Sosyal aktivite sayısı çok az hatta hiç
yok. Buna rağmen öğretmenleri tutabiliyoruz.
Burada diktiğiniz her fidan filizleniyor, yeşeriyor, karşılığını
buluyor. "
"Çocukların benim karşıma doktor, öğretmen olarak
çıkması bana yetecek" diyor.
İlçedeki tüm öğretmenlerle birlikte başarıyı artırmak için birçok proje
üretiyor. Üstelik bu projeleri Tuncelili gönüllülerin maddi desteği ile hayata
geçiriyorlar.
İlçede kurulan ‘sınav merkezi’nde öğretmenler sorular
hazırlıyor ve basıyor. Her ay 2. sınıftan 12. sınıfa kadar tüm öğrenciler deneme sınavına giriyor.
Birinciler ve ikinciler öğrencilerin istekleri doğrultusunda fotoğraf makinası,
bisiklet, çalışma masası gibi hediyelerle ödüllendiriliyor. Geçen ayın çalışma
masası ödülünü bizzat öğretmenler ve okul müdürleri taşıyarak öğrencilerinin
evlerine götürdü.
Temürboğa, elbirliğiyle yapılan diğer çalışmaları şöyle
anlatıyor:
"Tüm okullarda her şubeden bir öğrenciyi her ay 'ayın
öğrencisi' seçiyoruz. Bunu yaparken akademik başarıyı baz almıyoruz. Kendini en
çok geliştiren, emek sarf edeni seçiyoruz. Çeşitli etkinlikler, gezilerle
ödüllendiriyoruz. Ayın velisini de seçmeye başladık. Aylık seminerler
düzenliyoruz, katılım çok fazla. Velinin kalitesi artınca öğrencinin kalitesi
ve direkt eğitimin kalitesi artıyor. Lisemizdeki altı koridora televizyonlar
yerleştirdik. Ekrana soru getiriyoruz.
Öğrenciler çözüp sandığa atıyor. Ay sonunda en çok doğru cevap verenleri de
ödüllendiriyor"
UMAY AKTAŞ SALMAN - GÜRAY ERVİN, EL CEZİRE